0705-986986 info@seosphinx.se

SEO TJÄNSTER

SEO SPHINX erbjuder effektiva och prisvärda tjänster inom SEO eller sökmotoroptimering!

Våra renodlade SEO-tjänster bygger på flexibla och kraftfulla metoder som ständigt uppdateras i enlighet med sökmotorernas.

Våra SEO-tjänster i sammanfattning:

On Page-optimering:

  • Webbplatsoptimering (grundläggade teknisk SEO)
  • Innehållsoptimering (redaktionell optimering)
  • Nyckelords(keyword-)optimering
  • Copy & Content Writing
  • Integrering med sociala medier
Off Page-optimering:
  • Nyckelordspositionering (inlänksarbete)
  • Positionsbevakning (av sökordsplaceringar)
  • Integrering med sociala medier
  • Konkurrensanalys
  • Konkurrensbevakning

Ni gör ett toppenjobb!

Linda

SEO Manager, STYLIGHT

De bästa texterna jag sett.

Pontus

Upplevelse.com

Kontakta oss för offert och förslag!

7 + 8 =

Kontakta oss för prislistor och offert!

KVALITET – TRYGGHET – SÄKERHET

Allt vi gör, oavsett om det gäller ON- eller Off Page optimering behöver du aldrig vara orolig att det vi gör skall slå fel, att du ska sjunka i sökresultaten eller försvinna helt. Våra ledord är Kvalitet, Trygghet och Säkerhet. Vi gör allt för att du skall känna dig trygg i vårt samarbete och för att du skall kunna känna att du kan lita på vår expertis.

 INGEN AV VÅRA KUNDER HAR BLIVIT STRAFFADE ELLER TAPPAT I RANKING!

Hur många SEO-experter eller företag kan stoltsera med liknande utsaga? Alla de stora konkurrerande företagen (som vi känner till har fått kunder straffade i samband med att Google skapade hårdare algoritmer, Panda och Pingvin-uppdateringarna för att rensa ut Webbspam, dåligt innehåll och artificiell länkning. SEO SPHINX har alltid använt sig av enbart säkra, pålitliga metoder och ”etisk SEO”. Vi kompromissar aldrig med säkerhet och kvalitet!

Google prioriterar kvalité allt mer – uppdaterade sökalgoritmer under juni

Allt tyder på att Google uppdaterade sina sökalgoritmer under mitten av juni. Enligt rapporter från flera olika håll har sajter med bland annat tunt, generiskt innehåll, samt många annonser fått se sina positioner sjunka. Rapporterna talar sitt eget språk – Google fortsätter att prioritera kvalité och straffar brist på kvalité allt mer. Den uppdatering som skedde under juni är alltså en kvalitetsuppdatering.

Exempel på sajter som straffats:

  • En sajt med täta annonser.
  • En Q&A-sajt med svagt och icke relevant innehåll.
  • En sajt med generiskt innehåll, tunt & förmodligen delvis kopierat.
  • En sajt med indexeringsproblem pga fel i filen robots.txt.

Övriga slutsatser:

Vi vet att Google tidigare straffat tät annonsering. Vi har också sett att Google går hårdare nu mot reklam i anslutning till interna länkar, typ ”Läs mer” och ”Nästa sida”. Vi kan anta att trenden fortsätter och att sökmotorn blir allt bättre på att urskilja försök till att lura besökarna till klick. Sökmotoroptimering blir inte svårare, men som alltid ser vi att det lönar sig att skapa bra, unikt innehåll.

Innehållsmarknadsföring (Content marketing) eller artikelmarknadsföring (article submission)- vad är skillnaden och hur fungerar de?

seo-loggo-ny16Innehållsmarknadsföring eller artikelmarknadsföring, finns det egentligen någon skillnad? En artikel är ju innehåll, content, så är det i själva verket inte samma sak? Men nej, trots de snarlika namnen är det mycket olika strategier det handlar om. En är bra och en är dålig. En är en äldre metod, en är ett nyare namn. Vet du vilken som är det ena eller det andra eller varför det ena inte längre fungerar?

Tyvärr ser vi att inte ens de större företagen inom olika former av onlinemarknadsföring och en del som kallar sig bäst på sökmotoroptimering inte alls förstår skillnaden mellan dessa två. Det är ju kul för oss att vi ibland kan dra stora konkurrenter i näsan och berätta för dom att de inte har koll. En del avråder helt från innehållsmarknadsföring (Content marketing) och andra tycker fortfarande att artikelmarknadsföring är en bra idé.

Publicering utan intresse av marknadsföring

Så vad är då skillnaden mellan innehållsmarknadsföring och artikelmarknadsföring? Kort summerat handlar artikelmarknadsföring, eller article submission, egentligen inte alls om marknadsföring i traditionell mening. Den vanliga svenska översättningen med kombinationen artiklar+marknadsföring är inte heller någon bra översättning. Egentligen är artikelpublicering den mer korrekta översättningen,  eftersom det handlar om masspublicering utan egentligt marknadsföringssyfte. Syftet med publiceringen är alltså vare sig att marknadsföra ett innehåll eller den länkande sidan. Syftet är helt för länkning, att skapa länkar till en hemsida från relaterat innehåll. Tidigare när PR (Page Rank) var en viktig del av SEO-arbetet fokuserade experterna på att publicera texter i artikelgallerier med så hög PR som möjligt. Men det handlar alltså om masspublicering, publicering av artiklar, med samma eller i olika grad varierat innehåll. Artiklarna publiceras i speciella artikelgallerier, hemsidor som är gjorda enbart för detta, för att samla artiklar i SEO-syfte. Flera av de största engelskspråkiga sajterna har av förklarliga skäl stängt ner, exempelvis Go Articles. Men samtidigt dyker ständigt nya artikelkataloger upp, även svenska. (lista hittar du här)

Innehållsmarknadsföring, eller content marketing, är istället just marknadsföring. Man marknadsför en hemsida, som en blogg, företag eller organisation genom en artikel, inlägg i sociala medier, osv. Det är innehållet som är de viktiga och syftet är att skapa innehåll som delas av andra och genererar trafik. Främst är det i sociala medier som Facebook där den här marknadsföringen sker, men innehållet kan delas på andra plattformar.

En stor skillnad är att som marknadsföring kan content marketing användas helt åtskilt från SEO. För just sökmotoroptimering har dock den med den här typen av innehållsstrategier många fördelar som att skapa inlänkar med relaterat innehåll, främst genom att publicera innehållet som artiklar på relaterade hemsidor som i sin tur kan dela innehållet flitigt. Innehållsmarknadsföring kan alltså också vara menat som linkbait, material skapat för att delas och ge länkar från den som delar. Idag fokuserar SEO experter ofta mer på innehållsmarknadsföring än på länkbeten i traditionell mening eftersom likes och delningar i sociala medier har blivit allt viktigare inom sökmotoroptimeringen.

Bra innehållsmarknadsföring är en modern strategi som kan användas som en traditionell marknadsföringsteknik eller som SMO (Social Media Optimization) i samband med SEO eller inte. Det finns alltså olika fokus och inrikting inom content marketing. Artikelpublicering däremot, som tyvärr många sökmotoroptimerare fortsätter med än idag, bör man istället helt och hållet undvika. Varför artikelpublicering är en dålig idé och enbart slöseri med din tid kan du läsa mer om i nästa artikel. (Kommer snart)

TIPS: läs även om SEO vs ADWORDS

Organisk helhetssyn i sökoptimering

Vad betyder det att ha en organisk helhetssyn i SEO? Det här är något som ämnesexperter ibland talar eller skriver om. Men vad innebär att ha en organisk helhetssyn och vad är egentligen vikten av detta?

Sökmotoroptimering är svårare än någonsin tidigare, främst i bemärkelsen att optimeringen kräver mer av den som utför arbetet. Det finns inga genvägar eller snabba tekniker längre. Men allt man gör på den egna hemsidan och varifrån man länkar till den egna hemsidan påverkar hur hemsidan syns i sökresultaten. Vissa SEO-experter talat om vikten av att ha en organisk helhetssyn. Jag skulle vilja ställa frågan – hur skulle man kunna kalla sig expert i ämnet utan att ha denna grundsyn? SEO och myrket av det man gör ifråga om annan marknadsföring på nätet är en komplicerad väv där det ena kan påverka det andra.

 

Bygga inlänkar: en länk i en större kedja

Sökmotoroptimering består av olika delar. Först och främst delar man upp SEO-arbetet i off page-optimering och on page-optimering. Det ena är alltså teknisk SEO på den egna hemsidan. Den andra är det som man gör utanför den egna hemsidan, var den syns och hur den uppfattas i det sammanhang där den syns. Men internet är också mer komplicerad än tidigare. Man använder ju också metoder för att synas på nätet av olika skäl, främst i marknadsföringssyfte och för att generera kunder, som man inte direkt kallar SEO. Men de kan ändå påverka hur hemsidan syns på nätet. Ett arbete med en hemsida och onlinemarknadsföringen av den kan bestå av:

 

Teknisk SEO/ on-page:

  • Teknisk grundoptimering
  • Innehållsoptimering
  • CTR-optimering
  • Konverteringsoptimering

Onlinemarknadsföring:

  • Innehållsmarknadsföring/ content marketing
  • SMO (Exponering i sociala medier)
  • Sponsring
  • Rabattkampanjer
  • Produktkampanjer
  • Övrig exponering genom ex.vis hemsidor och bloggar
  • SEM / Adwords
  • Annonsering

 

Var ovan nämns då länkbygget? Off-page SEO? Nej, vi har inte missat något. Ser du inte? Det finns ju där redan. De första sex av de åtta punkterna under ”onlinemarknadsföring” kan generera viktiga länkar. För off Page-SEO finns idag ingen anledning att gå utanför ramen för det som ryms inom webbaserad marknadsföring. Annat länkbygge genererar väldigt lite för din SEO. Det är genom länkar, som stärker ditt varumärke, publicerade där det finns intresserade besökare inom ditt eget område som ger kraft till din SEO. Ju mer auktoritet sajten har inom sitt eget område, desto bättre.

 

SEO som varumärkesbyggande marknadsföring

Vi tar om det sista, markerat med bold för att du ska titta närmare på vad bra länkbygge egentligen innebär:

Det är genom länkar, som stärker ditt varumärke, publicerade där det finns intresserade besökare inom ditt eget område som ger kraft till din SEO.

Alltså, där det inte finns potentiella besökare för just din nisch och bransch ger i princip aldrig bra värde för din SEO. Undantaget är där det stärker ditt varumärke, som sponsring eller välgörande ändamål. Att ha en organisk helhetssyn i sökoptimeringen innebär alltså att SEO ständigt är med i beräkningen vilken typ av exponering av hemsidan som än sker på internet, samt att när en hemsida sökmotoroptimeras off-page, bygger strategierna på och vävs in i annan onlinemarknadsföring. Detta är också varför vi betonar marknadsföring och branding eller varumärkesbyggnad i allt vårt arbete.

Vill du tjäna pengar på din blogg eller hemsida?

Vi söker ständigt bra bloggar och hemsidor för exponering av våra kunder genom bl.a. sponsring och annonsering. Om du äger en blogg eller sajt och vill tjäna pengar på den så hör av dig till oss: info@seosphinx.se uppge ”bloggchansen” i ämnesraden så kommer du med i våra utskick. Berätta kortfattat om bloggen/hemsidan på ett par rader och ge gärna lite statistik över hur många unika besökare den har per dag/vecka. För oss är dock innehåll och kvalitet ofta viktigare än besökarantalet.

Att skriva för nätet: Allt du behöver veta om Copy Writing för att göra succé på internet!

seo-sphinx-penHur ska man egentligen skriva på nätet? Vad gäller idag och hur har copy på nätet egentligen förändrats? Här nedan kommer du att lära dig allt du behöver veta om hur Copy Writing på internet ser ut idag, vad man bör och inte bör göra. Om du läser noggrant och tar till dig det som står här kan du både undvika onödiga fallgropar, samt få inspiration till att skriva fantastiskt innehåll. För ”Content is King”. Det är ett slagord som har hängt med mycket länge och gäller än idag. Bra, fokuserat innehåll är otroligt mer effektivt än alla slags tekniker och trick. Genom denna artikel kommer du att förstå mer om hur Google ”tänker” och hur du fokuserar din copy på bästa sätt. Här finns även en del matnyttiga lästips.

Copy Writing och SEO

”SEO text” är egentligen ett sedan rätt länge förlegat begrepp. För sådär fem år sedan gick det fortfarande att manipulera texter, eller att använda vissa ”SEO-tekniker” så att de skulle komma upp på Google. När jag själv började med Sökmotoroptimering runt 2008, såg sökresultaten mycket annorlunda ut än idag. Man kunde hitta texter på förstasidorna på sökresultaten som såg ut att bestå slumpmässigt utvalda ord, med nyckelord placerade lite här och där. Naturligtvis var texterna länkade på ett sätt som i dag kallas onaturligt och skulle direkt straffas genom att försvinna bort från sökresultatet.

År 2011 påbörjade Google sin storstädning bland sökresultaten och har sedan dess kommit med nya algoritmer varje år. Samma år lanserades Panda-programmet och därefter har sökmotorn skapat en armé av ”djur” som skall hålla ordning på det som visas i sökresultaten. Här kan du läsa om Googles viktigaste ändringar och uppdateringar: Google Algorithm Change History. Idag ser också sökmotoroptimeringsmarknaden rätt annorlunda ut än för bara tre-fyra år sedan. Det går nästan inte att lura sökmotorn längre. Nästan. Eller i princip aldrig. Lyckas man ändå lura Google tillfälligt straffas man ändå direkt. Ett av resultaten av Googles fleråriga jobb för att säkra kvaliteten på sökresultaten är också att många av texterna som finns på förstasidorna håller högre kvalitet än tidigare. Särskilt i bemärkelsen att spamtexter är färre, även om det finns undantag beroende på ämneskategorier och sökfraser. Konsekvensen blir alltså att alla som verkligen vet hur man ska skriva på nätet jobbar hårt för att skriva så bra texter som möjligt. Och alltså är det viktigare än någonsin att skriva bra copy för att kunna hävda sin egen sida på nätet.

Märkligt är det dock att många Content Writers, eller SEO-baserade Copywriters och allehanda så kallade SEO-experter fortfarande inte förstår vad Google letar efter i en text eller hur Google ”tänker” genom sina algoritmer. Jag har själv kvar några egna bloggar som har varit framgångsrika inom sina ämnen, exempelvis FilmMedia som legat i träda ett tag på grund av min egen arbetsbelastning och falnande intresse. I sina glansdagar låg bloggen på 100-i-topp-listorna över Sveriges mest lästa bloggar och snittade på uppemot 3000 unika besökare per dag och toppade långt där utöver. Det är inte alls mycket i jämförelse med vad många allmänna bloggar har, men det var ändå den största filmsajten efter moviezine. Fortfarande får jag erbjudanden från konkurrerande SEO-företag och och enskilda sökmotoroptimerare att publicera texter och länka till olika sidor på sätt som helt enkelt inte fungerar idag. Om jag gick med på deras erbjudanden skulle det både innebära att de sidor som jag länkade till skulle riskera att bli straffade, samt att mina egna sidor skulle förlora i rykte. Erbjudanden kan handla om texter som är täta på nyckelord, ibland illa skrivna och länkar till sidor med ämnen som är så långt borta från dessa domäner som man bara kan tänka sig.

Hur bör man då förhålla sig till webbcopy idag?

Det känns redan som det var länge sedan då ”nyckelordstäthet” eller Keyword Density var förekommande – ett begrepp som sedan länge är kastat på sophögen av alla som kan något om sökmotoroptimering. Men ändå används ordet frekvent i olika SEO-sammanhang. Det kan dock fortfarande vara användbart när man som så här skriver om hur man inte anpassar texter eller varnar för att tänka för mycket i dessa termer. Tidigare förekom många olika råd, om hur långa texter bör vara, hur långa stycken bör vara, hur man ska använda mellanrubriker osv. Här är en typisk sådan text från 2012, om 19 ”knep” för att skriva på nätet. Det är en artikel som har en del intressanta råd, men en del av dom är missförstådda och andra går tvärs emot det som många riktiga experter på nät-copy förhåller sig till idag. Ett bättre tips är en studie från IIS, hur personer läser information på nätet. Även här finns dock en del information som inte alltid gäller och delvis felaktiga råd. Men den ger en bra bild över besökarnas beteenden.

Det finns en del generella råd om content writing som fortfarande är gångbara, men då handlar det om sammanhanget och aldrig handlar det om en speciell teknik att övertyga Google. Det mesta som tidigare räknats som SEO-tekniker och att i första hand skriva för sökmotorerna istället för läsaren är nu mer eller mindre säkra sätt att inte få en text att synas. Nu mer än någonsin är kvaliteten viktig, kvalitet ur läsarens synvinkel. Vem läser din Copy? Vem skall tycka att dina texter är bra?

Bra copy räcker långt – Content is still King.

För sökoptimering är bra innehåll och välskriven Copy fortfarande det viktigaste vid sidan om länkar. Själv värderar jag innehållet som viktigare än allt annat. Varför? Jo, för att online-optimering och att bygga länkar är relativt lätt. Det krävs lite träning, erfarenhet och framförallt länkbygge kan vara mycket tidskrävande. Men det är samtidigt något tekniskt som man kan lära sig. Att skriva riktigt bra Copy kräver en helt annan ”skill set”, som språkkänsla, erfarenhet och en mer komplicerad träning. Idag spelar det inte heller någon större roll hur mycket länkar du har om ditt innehåll är kasst. Motsvarar inte just ditt innehåll det som besökarna eller googlarna verkligen söker, det som de faktiskt letar och googlar efter, är dina texter inte värda så mycket. Fantastiskt innehåll är vad som gäller och fortfarande gäller parollen – ”Content is King”! Alltså, se till att texten är välskriven och fokuserad på innehållet. Försök att skriva fantastiskt innehåll!

Fokus och syfte.

Oavsett om du är ute efter att få stor spridning på en text eller att genom din blogg få dig själv att framställa dig som auktoritet på området är ditt fokus viktigt. Vet vad du skriver om, flyt inte ut eller försök få med annat som är utanför ditt huvudfokus. Var också medveten om vad du skriver, till vem och varför. Håll fokus. De tre typerna är texter som informerar, säljer, samt texter som uppmanar till handling. Google skiljer mellan dessa tre olika typer av texter och vet mycket väl vilken typ av text som en person söker efter när han eller hon googlar på ett sökord. En av dessa kategorier kommer alltid dominera sökresultatet när du googlar ett ord eller en fras. För din del gäller alltså:

  • Säljande copy: skriv säljande!
  • Informativ copy: skriv informativt!
  • Uppmanande copy: uppmana till handling!

Om du skriver information, se till att det är bra sådan och med ett innehåll som verkligen håller vad titeln lovar. Länka gärna utåt till auktoriteter och experter på samma område. Om du skriver en säljtext, skriv rakt och säljande, inte akademiskt eller filosofiskt. Låt produkten eller tjänsten vara i fokus. Och om du gör en instruktiv text, se till att instruktionerna är det väsentliga. Allt det här kanske låter enkelt och självklart, men fokus är A och O i all sökmotoroptimering.

Fokus på läsare och målgrupp.

Tänk även på vem du skriver för och vilken målgrupp det handlar om. Ämnet och typen av text är en aspekt vi redan avverkat. Men försök sätta dig djupare in i vilken demografi det egentligen handlar om. Skriver du för akademiker? En viss yrkeskategori? Ungdomar eller äldre? Ditt språk bör vara anpassat efter din målgrupp, så undvik att skriva abstrakt och akademiskt om du skriver om mode för att locka tonåringar. Förvisso är det en allmän uppfattning att Google gillar långa texter och att längre texter rankar bättre en korta, men samtidigt är det meningslöst att vara överambitiös om du skriver för en kategori av läsare som inte bryr sig om för mycket information eller vill göra ett snabbt köp. Det finns även skillnader i manligt och kvinnligt språk som man kan använda för en manlig eller kvinnlig målgrupp. När du skriver Copy för nätet, håll ständigt i åtanke att Google alltid är ute efter att ge bästa sökupplevelse för den som letar på Google. De algoritmer som sökmotorn använder letar efter många olika saker för att uppfylla detta. Om din text har svårt att locka läsare eller om dina sidor har svårt att få naturliga länkar, kan detta innebära att den tappar i ranking och förtroende.

Att hålla fokus räcker långt för att sökmotorerna skall förstå vad du egentligen vill säga och vad texten handlar om. Redan genom ditt fokus kan riktigt bra och välskriven copy synas. Men räcker det med ”bara” fokus för att skriva fantastiskt innehåll?

Fantastiskt innehåll?

Att skriva fantastiskt innehåll är halvt menat på skämt. Skriv så bra som möjligt, ge läsaren något utöver det vanliga. Och nej, det är inte lätt. Men hur ska då riktigt bra copy se ut? Igen, det beror på vad och vem du skriver för, men generellt sett kan man summera de olika synsätten som fyra olika läger eller fyra olika sätt som bra skribenter brukar förhålla sig till när de skriver sina artiklar och inlägg. En bra artikel eller ett bra blogginlägg kan även tillhöra flera olika kategorier samtidigt.

  • Det som är unikt och tillför något nytt
  • Sånt som alla vill läsa och dela
  • Det som får dig att framstå som expert och auktoritet
  • Det som får människor att återkomma till texten, återvända och läsa den om och om igen.

Det som är unikt och tillför något nytt!

Google vill ha variation och gillar fortfarande det som är unikt och står ut från mängden. Kan du hitta något unikt, skriva från ett oväntat håll eller hitta någon unik aspekt som gör att texten känns annorlunda så kommer du ha bättre chanser att texten hamnar högt i resultatlistorna. En aspekt av det hela är att Google vill ha variation i sökresultaten. Om texter är mycket lika varandra kan en text komma högt på listorna och den andra långt nere. Se därför till att aldrig kopiera vad andra skriver, lägg upp texten på ditt eget sätt och försäkra dig om att alltid hitta en unik infallsvinkel.

Sånt som alla vill läsa och dela!

Kan du hitta den där wow-känslan. Listor, tips, inspirerande citat och världsförbättrande råd tillhör sånt som folk gillar att dela med sig av, gilla på Facebook och kommentera. Studera gärna populära sökfraser, försök hitta bredd, vilka som är populära och som du tycker ser intressanta ut. I den här kategorin finns texter med titlar som ”bästa tipsen…”, ”smartaste sättet att…”, ”topp tio bästa…” och ”hur [namn] besegrade sin sjukdom”.

Det som får dig att framstå som expert och auktoritet!

Google gillar auktoriteter. Om du skriver som en expert, ger kloka råd och bra vägledning är chansen större att din läsare vill läsa mer och återkomma. Skriver du för experterna eller tillför något som andra auktoriteter vill läsa är det ännu bättre. Det är även större chans att din sida får synas på olika ställen och länkad från pålitliga hemsidor med gott förtroende hos Google.

Det som får människor att återkomma till texten, återvända och läsa den om och om igen!

Det man kanske först tänker på är innehåll som kunskapsbanker och länklistor, sådant som folk gillar att ha som bokmärke, som de kopierar URL av eftersom de har användning eller behov av att återkomma till. Det kan handla om tips, matrecept eller en länklista till låneinstitutet. Men det kan också handla om helt enkelt riktigt intressanta upplevelser, något med stark känslomässig kvalitet, eller en text som tillför något extra som gör att man vill läsa texten flera gånger, begrunda och fundera.

Summering:

Kortfattat kan vi säga att riktigt bra och fokuserat innehåll är det som Google värdesätter och det som kommer att vinna i längden i kampen om placeringar. Håll ämnet i fokus, försök engagera och intressera läsaren och vinkla texten gärna lite annorlunda än det du hittar på webben. Undvik att kopiera från andra och gör texten så unik som möjligt. Men framförallt, vet själv vad du skriver om och håll ditt fokus. Tänk även på din målgrupp och att texten ska passa den du skriver för.

Tips! Läs även Googles egna riktlinjer för webbansvariga, så förstår du bättre vad de själva anser sig värdesätta. Det kan hjälpa att undvika fallgropar. Samtidigt är texten rätt generell och vi vet att Google inte är öppna med allt de gör. Så läs gärna, men håll distans.

SEO vs Adwords – Vad är bäst?

Ja, vad ska man välja? Eller behöver man överhuvudtaget välja mellan SEO och Googleannonsering? Men ska vi inte försöka reda ut begreppen innan vi svarar? Jo, både SEO och sökmotorannonsering går under taket SEM eller Search Engine Marketing. Sån här annonsering går även under förkortningen PPC eller ”Pay Per Click” som också inbegriper affiliate Marketing där man får ”betala per klick” som förkortningen lyder. Ibland får förkortningen SEM inte bara beteckna sådan typ av marknadsföring utan istället bli liktydigt med det. Men i själva verket är ju även SEO sökmotormarknadsföring. Hur som helst, vad vi vill åstadkomma är ju helt enkelt att synas bra på nätet. Det viktigaste är resultaten och att man syns bra, metoderna som man använder skall vara vägen att nå dit. Vilka man använder sig av kan variera och valet bör styras av de individuella förutsättningarna.

Trygga positioner eller snabba resultat?

Kanske du ställer dig frågan: Men om jag satsar på SEO, behöver jag överhuvudtaget annonsera? Fördelen med Googleannonser, eller att använda sig av Adwords, är att man genom att betala en slant snabbt kan synas på förstasidan, högst ovanför sökresultaten eller vid sidan av dessa i en sidospalt. Att få resultat genom SEO kan gå snabbt, men ofta tar det tid att få upp positionerna. Behöver du snabb marknadsföring är annonsering genom Adwords en av de absolut snabbaste metoderna. Det är inte lika effektivt, men det går ofta snabbare att få kunder. Hur snabbt och effektivt är dock individuellt, beroende på marknad, bransch, konkurrens med mera.

SEO – trygg och effektiv marknadsföring.

SEO kan som sagt ändå gå snabbt beroende på bransch, konkurrens och individuella förutsättningar. Men man måste se det som en långtidsinvestering. Sökmotoroptimering är något som man ofta får betala under en längre tid, men resultaten ger mycket mer än annonsering. Förvisso är de som söker på nätet idag är mera medvetna om Googleannonser och läser annonserna mer idag än under de första åren med Adwords. Men en person som söker på nätet vill ju att resultaten i sökningen skall stämma så bra som möjligt med det man söker efter. Det här innebär att den som letar efter något ofta sållar bort annonser nästan instinktiv som inte passar exakt med det man är ute efter. Just därför är sökmotoroptimering som ger bra positioner, helst topp tre i resultaten, helt och hållet överlägsen jämfört med all annan typ av sökmotormarknadsföring och en av de mest effektiva marknadsföringsmetoder som finns.

Använd Adwords smart.

En fördel med Adwords är att man kan synas på konkurrenternas positioner. Men en annan är att synas när potentiella kunder söker på konkurrenternas namn. Vi rekommenderar därför att du satsar både på SEO och annonsering. I början kan man satsa mer på annonsering, men senare när sökpositionerna blir bättre och stadigare kan du dra ner på kostnaderna för annonseringen. Då kan du synas där dina konkurrenter ligger höger och ovanför resultaten som inbegriper sökningar på konkurrenternas namn. Men om du använder dig av Adwords är utformningen av annonser mycket viktig, att den slagkraftig och intresseväckande. Ju mindre relevant annonsen är för sökningen, desto viktigare blir slagkraftigheten i utformningen.

Men även riktigt bra Adwordsannonsering kräver tid och omsorg. Man måste ständigt uppdatera, analysera sökordens effektivitet, göra justeringar i budgivning med mera. Även om egentligen ”vem som helst” kan sätta sig in i Adwords och göra annonser är det därför klokt att anlita en expert som ser till att annonseringen är så effektiv som möjligt och att pengarna används på rätt sätt. Du sparar självklart även mycket tid och kan ägna dig åt annat när annonseringen är i tryggt förvar.

SEO vs Adwords: En enkel slutsats

Som all marknadsföring bör man synas ofta och i så många olika sammanhang som möjligt. SEO räcker i regel mer än långt och har en högre grad av auktoritet än annonsering. Men tänk på att alla har olika sökvanor och söker på olika sätt. Annonsering på Google och på andra sökmotorer bör därför vara ett komplement till SEO. Men för att komma till en punkt där detta kan vara ett komplement måste optimeringen av sidan, både on- och off page, också vara så stark att man i första hand kan förlita sig på de egna positionerna i sökresultaten.

Behöver du mera hjälp?

Självklart kan SEO SPHINX hjälpa dig med att konfigurera Adwords, hjälpa dig med inställningarna, lägga upp en rimlig budget, skapa kampanjer och annonser och hålla kampanjerna uppdaterade. Läs mer om Adwords och andra alternativ till annonsering här: http://seosphinx.se/onlinemarknadsforing/ppc-adwords/

Ny hemsida, nya kunder, nya medarbetare, nya tider

Nu har vi uppdaterat vår hemsida. Om du inte har sett den gamla eller inte kommer ihåg hur den ser ut så kan jag säga att den här är mycket annorlunda. Vi har helt enkelt haft för mycket jobb för att ha tid till att bry oss särskilt mycket om vår egen hemsida, vår profilering eller marknadsföring. Nu när vi har etablerat oss i nya lokaler har vårt nästa steg varit att uppdatera vår hemsida. Detta innebär även att vi kommer vara mera aktiva på vår hemsida gällande bloggandet, erbjudanden och mer.

Vi har även utökat våra resurser för att kunna bli bättre på att ta oss an nya kunder. Nu står dörrarna öppna. Precis som alltid brinner vi för det vi jobbar med, för att kunna erbjuda våra kunder lösningar och valuta för det ni ger oss. Därför: Oavsett tjänst eller budget, tveka inte att höra av oss. Vi skall som alltid jobba hårt för att kunna ge er det allra bästa som marknaden kan erbjuda, oavsett vad det gäller!

Vi fortsätter med att uppdatera våra tjänster

Onlinemarknadsföring och SEO förändras och utvecklas i rasande takt. Men var inte orolig. Vi hjälper dig med att hinna ikapp utvecklingen!

Vi fortsätter att utveckla våra tjänster med nya strategier och kombinationer av tillvägagångssätt. Som alltid – Du behöver aldrig vara rådvill. Ta chansen att kontakta os och fråga oss om råd så visar vi hur just du kan synas bättre på nätet, exponera ditt varumärke bättre och få flera kunder.

Sökmotoroptimering, Sökoptimering, SEO-optimering osv. Vi reder ut SEO-namnen!

Jo, kärt barn har många namn: Sökoptimering, sökmotoroptimering och SEO är nog de vanligaste beteckningarna. Även ”SEO optimering” förekommer. Varför ser vi då så många stavningar och liknande begrepp? SEO står för Search Engine Optimization, eller helt enkelt ”sökmotoroptimering”. Vi anpassar våra och andras hemsidor så att de så att säga faller sökmotorerna bättre i smaken. ”Sökmotoroptimering” är alltså den ”rätta” svenska översättningen för ”SEO”.

Dubbeltårtan: SEO-optimering

Det säger sig själv att ”SEO-optimering” blir lite som tårta på tårta, två beteckningar som betyder nästan exakt samma sak. Eller? Men det är ändå en del som söker just dessa kombinationer: SEO+optimering eftersom somliga vill göra klart för sökmotorerna vilken förkortning det handlar om, så att man inte blandar inte allehanda andra förkortningar på företag och organisationer. Och dessutom får man ju sökresultat på svenska. En tårta-på-tårta-sökning kan alltså ge hyfsat bra resultat.

Sökoptimering utan motor?

Men ”sökoptimering” då? Hur ”SEO-optimerar” man för sökningar om man inte blandar i själva sökmotorn i begreppet? En del företag och enskilda optimerare använder sig nästan uteslutande av denna kortform vilket kan verka lite märkligt. I alla fall för de insatta. Vissa menar att det här begreppet är ännu bättre. Man optimerar då för sökningar och vissa använder det här för all optimering. Man kanske inte bara vill synas i sökmotorerna utan på andra typer av söktjänster eller i sociala medier. Varför inte bredda begreppet när webben är så otroligt mycket större än storebror Google?

Kanske man till och med borde byta ut ordet ”sök” från sökoptimering. Varför inte webboptimering, hemsidesoptimering eller kanske till och med onlineoptimering? Eller har du bättre alternativ? SMO finns redan som ett bra komplement. Det står för Social Media Optimization. Visst låter det bra?! SOM är både en del av SEO och onlinemarknadsföring i stort. Eller varför bara inte tala om synbarhet på nätet? Det är ju det det handlar om och SEO, oavsett om man kallar det sökmotoroptimering eller sökoptimering är ju bara en liten del av vad allt synbarhet handlar om. Eller så är det ju faktiskt så att allt vad man gör på nätet eller på en hemsida faktiskt samtidigt handlar om antingen positiv eller negativ SEO, är det inte så?

För oss spelar det inte någon roll vad du vill kalla det, bara vi är överens om vad vi vill åstadkomma med det: alltså våra gemensamma mål. Men det räcker bra med SEO eftersom det är en bra förkortning och täcker in det allra mesta av de övriga begreppen.

Läs mer om sökmotoroptimering här och passa samtidigt på att kolla runt lite i bloggen!

Googles panda & pingvin

Om man skall förstå vad som pågår inom sökmotoroptimering måste man veta vad som är Googles fokus och hur deras sökmotoralgoritmer utvecklas. Google är ju faktiskt den ledande sökmotorn och Googles egen utveckling med sin egen sökmotor påverkar hela SEO-världen och styr riktningen till och med för de ledande SEO-företagen. De företag som förstår utvecklingen och snabbast lyckas anpassa sig till den är de som leder SEO-fronten.

De senaste åren har Googles arbete med sin sökmotor fokuserat starkt på bekämpning av webbspam och kvalitetssäkring av sökningar. Det första steget togs i februari 2011. Programmet för att förbättra Googles sökalgoritmer fick det symboliska namnet ”Panda”.

För att förstå Googles panda måste man veta att algoritmerna bygger på att simulera användarupplevelsen, eller snarare ”sökupplevelsen”. Huvuddelen av Googles arbete med pandan bygger på undersökningar där personer, alltså riktiga användare, ”betygsatte” tusentals sidor. Man betygsatte främst hur väl sidorna stämde överens med sökorden och intentionen bakom sökningen.

En kort tid innan Google lanserade penguin, alltså pingvinen, hade Matt Cutts redan talat om att Google kommer att ge sig på vad de kallar ”överoptimering”. Sidor som arbetar för mycket med optimering skulle alltså kunna bli bestraffade. Bara ett par veckor efter utspelet, i april 2012, kom programmet som man kallade ”Penguin”, eller pingvinen. Först uppdaterades pandan den 19:e april med version 3,5 och sedan den 24:e lanserades Penguin. Därefter, den 27:e april, uppdaterades pandan ytterligare en gång.

Om pandan skall kvalitetssäkra sökningens innehåll innebär pingvinen att man skulle ”tona ner” den tekniska optimeringen och istället ge innehållet och användarupplevelse större vikt. Exakt vad google menar med ”överoptimering” är det nog ingen som riktigt vet förutom Googles egen webbspambekämpande stab.

Under april 2012 sjönk och steg många hemsidor i googles resultatsidor utan att optimeringsexperterna kunde påverka vad som hände. Pingvinen var det som orsakade uppståndelse i SEO-världen, men vilka förändringar som orsakades av pingvinen och vad som egentligen orsakades av pandan är inte helt klart. Vad vi vet är att Googles fokus har ändrats de senaste åren och att Google för ett hårt krig mot allt som luktar ”webbspam” och ”onaturlig länkning”.

Under 2011 och 2012 har alltså Googles arbete med sin sökmotor inneburit många förändringar för webbmasters och sökmotoroptimerare. Vad innebär då detta för arbetet med hemsidor i fråga om synbarhet? Förutom att kunna skapa bra, unikt innehåll krävs först och främst krävs mer kunskap om SEO än tidigare och förmågan att följa med i utvecklingen. För lite kunskap och experimentlusta kan skada din sajt mer än någonsin tidigare. Idag handlar kvalitetsbegreppet inom sökmotoroptimering inte bara om själva innehållet, utan även om off-page metoder och länkstrategier. Samtidigt belönas arbete med fokuserat kvalitetsinnehåll som skapar en bra användarupplevelse. Idag kräver SEO en mer nedtonad hållning och mer tålamod än tidigare och mer fokus på innehåll.

Vinn SEO i 6 månader!

OBS: Tävlingen är över

Vinn ett komplett SEO-paket med tjänster inom sökmotoroptimering och internetmarknadsföring i 6 månader till ett värde av 25.000:-!

   läs mer…

Om företagsbloggar: 8 vanliga misstag

SEO bloggaEn företagsblogg kan vara ett alldeles utmärkt redskap för din marknadsföring. En sådan kan hjälpa både din SEO och med din branding. Att företagsblogga kan vara en metod bland flera att bättre kommunicera med kunderna, att få respons på det man gör samtidigt som man kan tydliggöra sitt eget förhållningssätt till det man faktiskt håller på med. Tyvärr är ”dagbokstänkandet” ofta alldeles för djupt inrotat och det finns många som tyvärr inte klarar av att ha ett strikt och professionellt förhållningssätt till bloggen.

Här beskrivs åtta vanliga misstag som många företagare gör. Om du själv har eller funderar på att skaffa en företagsblogg, så se till att undvika dessa:

1. Man behandlar företagets blogg som en ”vanlig” blogg.

Det finns bloggar och så finns det bloggar. Varken som chef eller som anställd bör man skriva privata saker som inte har med företaget och dess tjänster att göra. Man måste behandla den professionellt. Och man kan inte heller blanda ihop personliga åsikter med det företaget står för. Det som skrivs på bloggen bör dessutom ha samma språk och ton som resten av hemsidan. Det finns tyvärr inget, eller i vilket fall rätt lite, spelutrymme för personliga utsvävningar. Ta vår egen SEO-blogg som exempel.

2. Man integrerar inte bloggen ordentligt med resten av sidan.

Ska man ha en utomstående blogg eller i anslutning till den egna domänen? Jag skulle definitivt säga att du skall ha den på ditt företags egna webbplats. Oavsett vad du väljer måste bloggen vara helt och hållet i stil med din företags sida. Det kan ge ett direkt oprofessionellt intryck om du helt plötsligt har en annan stil, en annan färgskala eller använder ett annan typsnitt.

3. Man använder inte bloggen aktivt i marknadsföringen.

Bloggen ger dig utmärkta möjligheter att kommunicera med dina Facebookfans och Twitterföljare. Du kan presentera nyheter, tävlingar och riktade erbjudanden. Glöm inte att en blogg skall vara en aktiv marknadsföringskanal och inte bara finnas där för sakens skull.

4. Man länkar inte utåt till andra sidor.

Du kanske tror att det är farligt att länka utåt, att göra så att kunderna går till andra sidor. Självfallet skall du inte länka till konkurrenter. Men att länka till högauktorativa källor och kanske till tidningar och andra nyhetskanaler är viktigt för din SEO. Det är också bra att se till att varje länk öppnas i nytt fönster. En eller ett par externa länkingar, samt en eller ett par länkar till egna sidor räcker per inlägg. I det här fallet skulle jag själv inte länka till vissa bloggportaler, men däremot kan en liknande artikel vara av intresse (Vi håller inte med om farhågorna i den länkande artikeln. Följer du våra råd skall en företagsblogg inte vara något farligt, utan tvärtom.).

5. Man bloggar inte tillräckligt frekvent.

Har du en blogg måste du planera tid och energi åt den. Både att hålla igång den och marknadsföra posterna tar tid. Du bör uppdatera den minst ett par gånger i veckan och du bör skriva professionella. Uppdaterar du den inte mer än någon gång per månad eller ännu mera sällan är det lätt att bloggen tappar mer än en av sina funktioner som just blogg.

6. Man öppnar inte upp för kommentarer.

När man framstår som en auktoritet på ett visst område är det ännu viktigare att själv aktivera läsare. Besökare kan undra om de överhuvudtaget får svara på din blogg. Ställ följdfrågor och Uppmuntra dina läsare att svara!

7. Man svarar inte på kommentarer och frågor.

Att svara på varenda kommentar är jätteviktigt. Om dina besökare ser att du svarat på andras kommentarer blir de både mer intresserade att själva skriva och mer intresserade att återkomma till sidan för att läsa vad du svarat. Men det är faktiskt också här du verkligen kan visa kundvård, visa serviceanda och hur du faktiskt kommunicerar med dina kunder. Det här är kan faktiskt vara ett ess i skjortärmen för din egen branding!

8. Man modererar inte kommentarerna ordentligt.

En företagsblogg måste modereras strängare än en vanlig blogg. Du bör vara tydlig med att inte tillåta brand names och sökord som namn. Du bör installera ett spamprogram och samtidigt vara noggrann med att bort eventuella länkar till konkurrenter och oseriösa sidor. Helst skall du inte heller tillåta direktpublicering utan istället själv godkänna alla kommentarer.

Vi hjälper dig gärna med råd om onlinemarknadsföring, branding och hur du vidareutvecklar innehållet på din webbplats. Välkommen att kontakta oss!

Du får gärna kommentera inlägget om du har synpunkter, om det är något du vill komplettera med eller har funderingar över.

Om att sökmotoroptimera med besökaren i åtanke

Det är en konst att sökmotoroptimera. Förvisso förstår inte alla att SEO är mer än att ”bara skaffa inlänkar” och många tror att vem som helst kan göra ett bra arbete efter att ha läst lite handböcker. Googles värdering av en hemsida baseras på algoritmer som tar hänsyn till 200 olika aspekter. Det här är vad Google själva säger, men andra hävdar att det i själva verket rör sig om 300 eller mer. Dessutom gör Google, enligt vad de själv säger, 500 ändringar per år i sina algoritmer. Det Google håller på med är ett ständigt testande och utvärderande av sina egna metoder.

Det som hävdas ovan bör få dig att förstå att sökmotoroptimering är mer än ”bara inlänkar” och att det krävs mer än bara on page-optimering. Det bör även få dig att ana att en bra SEO-expert inte strävar efter fullständig perfektion, utan att man snarare precis som Google också ständigt måste justera och göra små förändringar på en hemsida. SEO är innebär alltså ett fortgående arbeta som aldrig blir riktigt färdigt.

Hur skall man då kunna hålla reda på och förstå alla 200 aspekter i Googles algoritmer? Sanningen är att Google avslöjar väldigt lite av hur deras algoritmer fungerar. Det vi vet och ständigt har i åtanke är att Google värderar sidor främst utifrån relevans och besökarens upplevelse. Därför gäller det alltså att sökmotoroptimera med just dessa aspekter i åtanke. Det viktigaste är inte enskilda tekniker eller att göra. Googles robotar eller ”spindlar” som förser Googles sökmotor med information bryr sig inte om din hemsida är helt perfekt optimerad eller inte. Du blir varken straffad eller får en guldstjärna i kanten om din hemsida lyckas få 100% i betyg i allehanda gratisanalyser.

Sanningen är att sökmotoroptimering kräver en djupare förståelse än ytliga tekniker. Om man verkligen skall kunna optimera en sida för besökaren måste man förstå vad som gör en text säljande, vad som får en besökare att stanna kvar på en hemsida och stanna kvar på den. Man måste förstå design, färger, text, hur man sänder olika signaler till besökaren och mycket mer. Om man fokuserar på användarupplevelse blir SEO verkligen en konst. Konsten att sökoptimera blir något mer än bara tekniker, något större och rikare än vad du kan läsa dig till i manualer. För oss som jobbar med SEO innebär det här bland annat att vi måste kunna utnyttja våra tidigare erfarenheter i nya uppdrag. Men det innebär också att vårt jobb blir mera spännande och varje uppdrag så mycket mera givande.

Köpa seo eller sökmotoroptimera själv?

Går det lika bra att göra SEO själv som att använda sig av ett företag eller konsult? Många funderar över hur lätt det egentligen är utföra sökmotoroptimering på egen hand. En del gör det själva och en del skulle vilja ägna mer tid åt sökmotoroptimering. En del upplever det som smått obehagligt att förlora kontrollen genom att låta andra ändra i hemsidan. Andra funderar på hur man egentligen köper SEO-tjänster.

När det gäller att köpa SEO ser vi öppenhet som en av nycklarna. Det måste råda öppenhet mellan köpare och säljare. SEO-företaget skall vara öppen med allt som görs, både på och utanför sidan. Det är vanligt att konsulten först analyserar webbplatsen i detalj och planerar för nödvändiga ändringar och förbättringar för att sedan arbeta med företagets webbmaster, marknadsförare eller den som har ansvar över företagets hemsida.

Det finns dock en hel del personer som menar att man inte alls behöver köpa SEO-tjänster och att man istället lika gärna kan optimera precis lika bra själv. De som hävdar detta, även om de själva har lyckats bra med sina egna hemsidor, har ofta en rätt enkel syn på sökmotoroptimering. Vi skulle kunna jämföra sökmotoroptimering med en rad olika tjänster som ett företag ofta köper. Visst skulle det vara bra om du kunde göra precis allting själv. Om du hade tid och kunskaper skulle du kunna spara enormt mycket pengar på att göra precis allting själv. Somliga chefer i små företag installerar all sin datorutrustning själv, de kanske gör sina egna hemsidor och agerar sin egen webbmaster. Kanske de till och med fixar sina egna trycksaker och sköter all annonseringen själv. Jo visst, man kan göra sin egen logga, utforma egna marknadsföringsstrategier och säljmetoder osv. osv. Så visst skulle man tjäna pengar på att göra precis allting själv.

Men man kan inte vara bäst på allt och ofta behöver företag köpa in tjänster utifrån. Vi kan ta grafisk formgivning som exempel. Visst skulle du kunna lära dig grafiska program och göra allt själv, men logga, utformning av annonser och olika färgval skulle nog se rätt olika ut om du anlitade någon som hade jobbat med design professionellt i många år, en person som kan allt om hur man kan använda former och färger för att sälja in ett visst budskap och dessutom håller reda på vad som är ”inne” och vad som är ”ute”.

SEO är absolut inte såpass lätt och enkelt som många tror. På ett ytligt plan kan förvisso det vi gör te sig rätt enkelt och grundläggande metoder inom SEO kan te sig tämligen simpla. Men samtidigt innebär sökmotoroptimering mycket mer än ”att bara skaffa inlänkar” och en komplett expert inom området kan betydligt mer än bara de enkla grunderna. Sökmotoroptimering innebär inte bara att man måste ha en helhetsförståelse av alla element som SEO faktiskt består av. Man måste dessutom ständigt vara uppdaterad enligt de senaste trenderna inom branschen och angående sociala medier, något som för övrigt ändras snabbt. Man dessutom måste förstå ”innehåll” utifrån ett SEOperspektiv och samtidigt vara en god stilist. En ”bra” SEOkonsult bör dessutom ha vissa grundläggande kunskaper inom marknadsföring och branding.

Det är naturligtvis även en rad andra saker som ingår i sökmotoroptimering. Men inte heller ett enskilt och viktigt delmoment som off line-optimering, eller ”att skaffa inlänkar”, är enkelt. Hur lätt det är att ordna bra ”källor” beror helt och hållet på företagets nisch. Hur mycket tid och energi det tar att få off line-optimering att ge bra verkan beror bland annat på konkurrens. Att förstå arbetet i sig består bland annat av en lång rad faktorer som avgör hur, samt hur länkprofilen i sin helhet utformas för att bli optimal. En bra SEOkonsult har mycket erfarenhet, jobbar intuitivt utifrån en helhetssyn som en nybörjare omöjligen kan ha. Han känner dessutom till fallgroparna och vet hur man undviker dom.

Fallgroparna är faktiskt rätt många och det är lätt att göra fel, även fast man kanske tror att man gör rätt. Nybörjare vet exempelvis i regel inte hur de ska fördela nyckelord i titlar och hur de ska skriva metabeskrivningar för att lyfta fram nyckelorden på bästa sätt. Detta kan leda till att sökorden inte får rätt fokus och ”nyckelordsspam” kan leda till att sidans viktiga sökord ignoreras av sökmotorerna. Andra problem kan vara att strukturera sidorna rätt och att försöka ta med nyckelord på sidor som inte är relevanta för dessa ord. Andra fel och misstag kan leda till ”cloaking”, alltså att google uppfattar det som att man försöker dölja information eller leda besökare att köpa sånt som egentligen inte hör till ingångssidan. Resultatet blir i sådana fall att domänen sjunker snabbare än en sten i Googles resultatsidor(SERP).

Genom att lära dig sökmotoroptimering själv kan du förvisso spara pengar, men var beredd på att det tar tid och att du måste skapa några sidor på ett klokt sätt som du kan arbeta med, experimentera med. Om du är företagare är det inte heller tillrådligt att starta med att experimentera för mycket med ditt eget företags hemsida. Oavsett hur mycket tid du lägger ner på att lära dig tar det dig säkert år innan du kan nå upp till en vanlig SEOkonsults standard.

Har du tid, ork och är villig att göra misstag och sedan lösa dina egna problem, ja visst kan du lära dig en hel del om SEO och sökmotoroptimering på egen hand. Men en bra SEOkonsult kan hjälpa dig att spara pengar, tid och hitta lösningar som du som nybörjare själv inte skulle kunna komma på eftersom du inte har den bredd och erfarenhet som en ”riktig” konsult. Men fördelarna med att köpa tjänster utifrån slutar inte här: Dessutom kan en expert på SEO, i synnerhet om kunskaperna kombineras med allmän kunnighet om onlinemarknadsföring och sociala medier, hjälpa dig att tjäna pengar på sätt som jag starkt tvivlar på att du som nybörjare själv skulle kunna komma på.

Att arbeta med SEO utifrån en organisk helhetssyn

Sökmotorernas metoder att värdera webbsidor och domäner utvecklas ständigt. Därför måste vi fortlöpande omvärdera vårt arbete, både det vi tidigare gjort och våra pågående strategier och metoder. Det här innebär i sin tur att SEO inte har fasta lösningar och exakta metoder. Vi arbetar utifrån vissa grundprinciper, men resten är föränderligt.

Nyckeln till att ständigt kunna ge de allra bästa tjänsterna inom sökmotoroptimering bygger delvis på att man alltid följer med i utvecklingen och i trenderna. Men lika viktigt är att ha rätt grundsyn på SEO, just att det något föränderligt och organiskt.

Vi kan därför rent praktiskt sett aldrig betrakta en webbsida som helt färdig. Vi måste ständigt omvärdera vårt arbete, både utifrån ett SEO-perspektiv och utifrån allmänna trender inom onlinemarknadsföring och sociala medier. Dessutom utvecklar vi ständigt innehållet på de hemsidor vi arbetar med. Vi betraktar inte heller någon text som optimal. Det finns alltid mer information man kan lägga till, ta bort eller vidareutveckla.

Den rent konkreta fördelen av att ständigt vidareutveckla innehållet på en hemsida är att vi lättare hittar söktrender som underlättar exempelvis longtail-strategier. Desto mer innehåll vi bygger ut, desto fler inlänkar kan vi skapa som stärker sidan. Detta i sin tur gör att webbplatsens sidor syns på ännu fler sökord i SERParna och att desto fler personer hittar hemsidan. Och genom att fortlöpande analysera sökningar som gör att besökare hittar hemsidan, får vi återigen nya idéer, som gör att vi kan skapa nytt innehåll med nya sökordsstrategier och exempelvis förbättra longtailstrategier. Det kan innebära information som kanske gör korrigeringar av hemsidans struktur nödvändiga, men vilket i sin tur alltså ger upphov till nya länk- och marknadsföringsstrategier!

Om SEO behandlas på det här sättet är det inte längre något strikt tekniskt med fasta strategier. Sökmotoroptimering blir istället något föränderligt som kräver en inte så ringa grad av uppfinningsrikedom och kreativt tänkande!

SEO 2012

SEO 2012: Vad har hänt under senaste perioden och hur kommer Sökmotoroptimeringen fortsätta att utvecklas? SEO måste ständigt utvecklas i och med att sökmotorerna söker hitta nya sätt och blir bättre på att ranka webbplatser. Vad händer egentligen i SEO-världen under 2012 och hur förändras SEO-konsultens arbete? Det är det som den här artikeln handlar om. Vi kommer att redogöra för allmänna trender inom sökmotoroptimering just nu och peka i riktning för utvecklingen. Det är svårt att med exakthet sia om framtiden men vi har under det senaste året sett att sökmotoroptimeringens fokus håller på att skifta och vi kan vara förvissade om att den kommer att fortsätta göra så. I Sverige ligger en del SEO-företag och Sökmotorkonsulter efter exempelvis USA i vissa avseenden. Men detta beror mycket på allmänna trender inom svenskt företagande. Svenska företag har exempelvis inte lyckats integrera sociala medier i samma utsträckning som vissa andra länder.

Kvalitet istället för kvantitet

Först och främst är kvalitet och relevans viktigare än någonsin både gällande innehåll och inkommande länkar som är Off Page-optimeringens fokus. Både vad gäller den redaktionella textens och länkprofilens kvalitet, är det i dag betydligt svårare att lura Google genom massiva länkinköp och innehåll som egentligen inte är vad det lovar. Google har ett särskilt kvalitetsprogram med namnet ”Panda” och jättepandan som dess symbol. Programmet är till för att bekämpa spam på webben och premiera kvalitativa webbplatser. Pandauppdateringen under 2011 innebar stora förändringar för många enskilda webbplatser och bloggar. Många högrankade sidor föll rankingmässigt och små, till synes nästan obetydliga bloggar höjde både sin PR (Page Rank) och sina SERP (Search Engine Result Page)-placeringar med flera snäpp.

Själva SEO-branschen kommer alltså under 2012 att tvingas bli mer kvalitativ än någonsin tidigare. Företag som enbart erbjuder kvalitetstjänster och SEO-konsulter som enbart använder sig av ”etisk SEO” kommer att tjäna på att de sköter sitt jobb och sina uppdrag så som de gör. Men det finns även en del SEO-experter som tror att en del av utvecklingen kan gå mot motsatt håll, att en del bloggare kommer göra tvärtom, att kvantitet kommer att gå före kvalitet eftersom de kommer att försöka utnyttja en ny algoritm som innebär att nytt material har större chans att placera sig bland topp tio i sökresultaten. Vi tror själva att ett sådant förfarande kommer att straffa sig i längden eftersom Google belönar kvalitet och bedömer mediokert och direkt dåligt innehåll allt strängare. En webbplats med stor kvantitet av material av sämre kvalitet kommer inte att kunna konkurrera i längden. Och ännu tuffare kommer Google att bli i framtiden.

SMO påverkar sökresultaten

Man kan också säga att Google har flyttat fokus angående vad man egentligen menar med kvalitet och med all säkerhet kommer kvalitetstänkandet att utvecklas vidare och algoritmerna ytterligare finjusteras. Google värnar inte bara om sidans tekniska och språkliga kvalitet och dess originalitet utan om själva upplevelsen av besöket. Google mäter själva besökarflödet till en sida, hur länge besöken varar, hur många som återkommer, var någonstans de sedan leds och hur sidorna sedan sprids vidare av besökarna. Unikt material och sidor med variation belönas liksom tidigare. Men nu finns också ett större fokus på Interaktivitet och andra mervärden i form av externa applikationer och interaktion med sociala medier. Detta har SEO-branschen i många länder anpassat sig efter intensivt under förra året. 2011 var det år sociala medier blev standard och mainstream-företeelse i företagsvärlden. I Sverige är dock SEO-branschen en aningen på efterkälken i det här avseendet och kommer därför troligen att utvecklas mer i riktning mot SMO och interaktion under 2012.

Under 2012 kommer förmodligen begreppet SMO, eller Social Media Optimization bli allt vanligare. Att använda sig av sociala medier som Facebook och Twitter blir mer och mer standard för seriösa företag. SEO-konsulter använder sig av sådana medier inte bara i marknadsföringssyfte, utan för att höja kvaliteten på för läsarna enligt Googles riktlinjer. Vi kommer säkert också att se flera sociala medier, kanske nya eller i alla fall mindre kända ktörer som får allt större marknadsandelar. I Sverige är exempelvis Twitter fortfarande rätt lite använt jämfört med USA och andra länder. Det har kommit fler aktörer bland sociala medier som försöker slå sig fram men har svårt att hävda sig. I USA talar man om att Pinterest kan komma stort och just under 2012 etablera sig som en av de största aktörerna inom sociala medier. Men troligtvis kommer intresset för för Pinterest fortsätta vara obetydligt i Sverige för överskådlig framtid. Men så finns det ju rätt få etablerade medier här i Sverige jämfört med den engelskspråkiga världen.

SEO-begreppet förändras

I och med att gränserna håller på att suddas ut mellan internetmarknadsföring/onlinemarknadsföring och själva SEO-begreppet förändras. Sökmotoroptimering kommer allt mer att ingå i större begrepp som exempelvis onlinemarknadsföring. En del begrepp som sociala medier och medieinteraktion kommer så småningom att bli lika synonyma med SEO som ”inlänkar” är idag. Eftersom företag använder sociala medier för kundrelationer är det även troligt att sökmotoroptimering allt mer kommer att associeras med begrepp som CRM eller Customer Relationship Management.

Men i och med att gränserna suddas ut mellan olika marknadsföringsdiscipliner innebär detta också att företag kommer att skjuta över allt mer av sin marknadsföringsbudget mot Sökmotoroptimering och Onlinemarknadsföring. De som har störst budget kommer givetvis att kunna dra mest nytta. Att gränserna mellan SEO, SMO och annan onlinemarknadsföring suddas ut innebär detta också att SEO kräver ännu mera tid och pengar. Sökmotoroptimering under 2012 är därför mer komplicerat rent tekniskt och kräver större resurser än tidigare. Sökmotoroptimering handlar alltså mer och mer om en ren kostnadsfråga.

Personliga sök & Google+ fortsätter vara litet

Något som vi dessutom bara sett starten av under förra året är Google+ och dess inverkan. Vi går mot en personlig utveckling. Inloggad i Google+ får man ett personligt sökresultat som alternativ till det traditionella. Rekommenderade, kommenderade och betygsatta företag kommer att ta platser i sökresultaten. En del av sökresultaten kommer då att styras genom att vi känner dom vi känner och har som kontakter.

Enligt vår mening har svenska SEO-experter övervärderat Google+ inflytande under den närmaste perioden. Hur denna personifierade version av sökningar kommer att utvecklas längre fram är också svårt att sia om eftersom det beror mycket på utvecklingen under 2012. I själva verket är Google+ fortfarande pyttelitet. I USA hade Google+ endast 5 procent av sociala mediers marknadsandelar (jämför med Facebooks 65%) I slutet av förra året och i Sverige är det ännu lägre. Trots att Googles sociala nätverk fortfarande är så litet tvingas företag ändå att satsa resurser på den, som att ha en företagssida och marknadsföra den. Hur stor Google+ egentligen blir är osäkert eftersom sociala medier har drabbats hårt av negativ publicitet på grund av farhågor över frågor om integritet. Rent ytligt ser det ut som om Facebook fortfarande  går stadigt på frammarsch, men samtidigt förlorade samma aktör 6 miljoner användare enbart i USA under förra året.

Summering

För att slutligen komma med en summering och slutsatser om utvecklingen under 2012 och framåt, kan vi först och främst än en gång betona att under 2012 kommer SEO mer än någonsin tidigare att handla om kvalitet och interaktivitet. Sökmotoroptimering är samtidigt mer tidskrävande och mer komplicerat än tidigare på grund av interaktion mellan och olika medier. Detta innebär att de företag som satsar mer ekonomiska resurser kommer att ha en större fördel. Vi går därför också mot en utveckling där SEO-begreppet är i förändring och kommer i framtiden mer att utgöra en viktig del av onlinemarknadsföring än en egen disciplin.

Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du alla cookies som används här och de lagras i din webbläsare. Mer info

Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du alla cookies som används här och de lagras i din webbläsare.

Close