0705-986986 info@seosphinx.se

Det är en konst att sökmotoroptimera. Förvisso förstår inte alla att SEO är mer än att ”bara skaffa inlänkar” och många tror att vem som helst kan göra ett bra arbete efter att ha läst lite handböcker. Googles värdering av en hemsida baseras på algoritmer som tar hänsyn till 200 olika aspekter. Det här är vad Google själva säger, men andra hävdar att det i själva verket rör sig om 300 eller mer. Dessutom gör Google, enligt vad de själv säger, 500 ändringar per år i sina algoritmer. Det Google håller på med är ett ständigt testande och utvärderande av sina egna metoder.

Det som hävdas ovan bör få dig att förstå att sökmotoroptimering är mer än ”bara inlänkar” och att det krävs mer än bara on page-optimering. Det bör även få dig att ana att en bra SEO-expert inte strävar efter fullständig perfektion, utan att man snarare precis som Google också ständigt måste justera och göra små förändringar på en hemsida. SEO är innebär alltså ett fortgående arbeta som aldrig blir riktigt färdigt.

Hur skall man då kunna hålla reda på och förstå alla 200 aspekter i Googles algoritmer? Sanningen är att Google avslöjar väldigt lite av hur deras algoritmer fungerar. Det vi vet och ständigt har i åtanke är att Google värderar sidor främst utifrån relevans och besökarens upplevelse. Därför gäller det alltså att sökmotoroptimera med just dessa aspekter i åtanke. Det viktigaste är inte enskilda tekniker eller att göra. Googles robotar eller ”spindlar” som förser Googles sökmotor med information bryr sig inte om din hemsida är helt perfekt optimerad eller inte. Du blir varken straffad eller får en guldstjärna i kanten om din hemsida lyckas få 100% i betyg i allehanda gratisanalyser.

Sanningen är att sökmotoroptimering kräver en djupare förståelse än ytliga tekniker. Om man verkligen skall kunna optimera en sida för besökaren måste man förstå vad som gör en text säljande, vad som får en besökare att stanna kvar på en hemsida och stanna kvar på den. Man måste förstå design, färger, text, hur man sänder olika signaler till besökaren och mycket mer. Om man fokuserar på användarupplevelse blir SEO verkligen en konst. Konsten att sökoptimera blir något mer än bara tekniker, något större och rikare än vad du kan läsa dig till i manualer. För oss som jobbar med SEO innebär det här bland annat att vi måste kunna utnyttja våra tidigare erfarenheter i nya uppdrag. Men det innebär också att vårt jobb blir mera spännande och varje uppdrag så mycket mera givande.

Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du lagrande av cookies i din webbläsare. Mer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close