0705-986986 info@seosphinx.se

Ja, vad ska man välja? Eller behöver man överhuvudtaget välja mellan SEO och Googleannonsering? Men ska vi inte försöka reda ut begreppen innan vi svarar? Jo, både SEO och sökmotorannonsering går under taket SEM eller Search Engine Marketing. Sån här annonsering går även under förkortningen PPC eller ”Pay Per Click” som också inbegriper affiliate Marketing där man får ”betala per klick” som förkortningen lyder. Ibland får förkortningen SEM inte bara beteckna sådan typ av marknadsföring utan istället bli liktydigt med det. Men i själva verket är ju även SEO sökmotormarknadsföring. Hur som helst, vad vi vill åstadkomma är ju helt enkelt att synas bra på nätet. Det viktigaste är resultaten och att man syns bra, metoderna som man använder skall vara vägen att nå dit. Vilka man använder sig av kan variera och valet bör styras av de individuella förutsättningarna.

Trygga positioner eller snabba resultat?

Kanske du ställer dig frågan: Men om jag satsar på SEO, behöver jag överhuvudtaget annonsera? Fördelen med Googleannonser, eller att använda sig av Adwords, är att man genom att betala en slant snabbt kan synas på förstasidan, högst ovanför sökresultaten eller vid sidan av dessa i en sidospalt. Att få resultat genom SEO kan gå snabbt, men ofta tar det tid att få upp positionerna. Behöver du snabb marknadsföring är annonsering genom Adwords en av de absolut snabbaste metoderna. Det är inte lika effektivt, men det går ofta snabbare att få kunder. Hur snabbt och effektivt är dock individuellt, beroende på marknad, bransch, konkurrens med mera.

SEO – trygg och effektiv marknadsföring.

SEO kan som sagt ändå gå snabbt beroende på bransch, konkurrens och individuella förutsättningar. Men man måste se det som en långtidsinvestering. Sökmotoroptimering är något som man ofta får betala under en längre tid, men resultaten ger mycket mer än annonsering. Förvisso är de som söker på nätet idag är mera medvetna om Googleannonser och läser annonserna mer idag än under de första åren med Adwords. Men en person som söker på nätet vill ju att resultaten i sökningen skall stämma så bra som möjligt med det man söker efter. Det här innebär att den som letar efter något ofta sållar bort annonser nästan instinktiv som inte passar exakt med det man är ute efter. Just därför är sökmotoroptimering som ger bra positioner, helst topp tre i resultaten, helt och hållet överlägsen jämfört med all annan typ av sökmotormarknadsföring och en av de mest effektiva marknadsföringsmetoder som finns.

Använd Adwords smart.

En fördel med Adwords är att man kan synas på konkurrenternas positioner. Men en annan är att synas när potentiella kunder söker på konkurrenternas namn. Vi rekommenderar därför att du satsar både på SEO och annonsering. I början kan man satsa mer på annonsering, men senare när sökpositionerna blir bättre och stadigare kan du dra ner på kostnaderna för annonseringen. Då kan du synas där dina konkurrenter ligger höger och ovanför resultaten som inbegriper sökningar på konkurrenternas namn. Men om du använder dig av Adwords är utformningen av annonser mycket viktig, att den slagkraftig och intresseväckande. Ju mindre relevant annonsen är för sökningen, desto viktigare blir slagkraftigheten i utformningen.

Men även riktigt bra Adwordsannonsering kräver tid och omsorg. Man måste ständigt uppdatera, analysera sökordens effektivitet, göra justeringar i budgivning med mera. Även om egentligen ”vem som helst” kan sätta sig in i Adwords och göra annonser är det därför klokt att anlita en expert som ser till att annonseringen är så effektiv som möjligt och att pengarna används på rätt sätt. Du sparar självklart även mycket tid och kan ägna dig åt annat när annonseringen är i tryggt förvar.

SEO vs Adwords: En enkel slutsats

Som all marknadsföring bör man synas ofta och i så många olika sammanhang som möjligt. SEO räcker i regel mer än långt och har en högre grad av auktoritet än annonsering. Men tänk på att alla har olika sökvanor och söker på olika sätt. Annonsering på Google och på andra sökmotorer bör därför vara ett komplement till SEO. Men för att komma till en punkt där detta kan vara ett komplement måste optimeringen av sidan, både on- och off page, också vara så stark att man i första hand kan förlita sig på de egna positionerna i sökresultaten.

Behöver du mera hjälp?

Självklart kan SEO SPHINX hjälpa dig med att konfigurera Adwords, hjälpa dig med inställningarna, lägga upp en rimlig budget, skapa kampanjer och annonser och hålla kampanjerna uppdaterade. Läs mer om Adwords och andra alternativ till annonsering här: http://seosphinx.se/onlinemarknadsforing/ppc-adwords/

Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du lagrande av cookies i din webbläsare. Mer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close