Organisk helhetssyn i sökoptimering

Vad betyder det att ha en organisk helhetssyn i SEO? Det här är något som ämnesexperter ibland talar eller skriver om. Men vad innebär att ha en organisk helhetssyn och vad är egentligen vikten av detta?

Sökmotoroptimering är svårare än någonsin tidigare, främst i bemärkelsen att optimeringen kräver mer av den som utför arbetet. Det finns inga genvägar eller snabba tekniker längre. Men allt man gör på den egna hemsidan och varifrån man länkar till den egna hemsidan påverkar hur hemsidan syns i sökresultaten. Vissa SEO-experter talat om vikten av att ha en organisk helhetssyn. Jag skulle vilja ställa frågan – hur skulle man kunna kalla sig expert i ämnet utan att ha denna grundsyn? SEO och myrket av det man gör ifråga om annan marknadsföring på nätet är en komplicerad väv där det ena kan påverka det andra.

 

Bygga inlänkar: en länk i en större kedja

Sökmotoroptimering består av olika delar. Först och främst delar man upp SEO-arbetet i off page-optimering och on page-optimering. Det ena är alltså teknisk SEO på den egna hemsidan. Den andra är det som man gör utanför den egna hemsidan, var den syns och hur den uppfattas i det sammanhang där den syns. Men internet är också mer komplicerad än tidigare. Man använder ju också metoder för att synas på nätet av olika skäl, främst i marknadsföringssyfte och för att generera kunder, som man inte direkt kallar SEO. Men de kan ändå påverka hur hemsidan syns på nätet. Ett arbete med en hemsida och onlinemarknadsföringen av den kan bestå av:

 

Teknisk SEO/ on-page:

  • Teknisk grundoptimering
  • Innehållsoptimering
  • CTR-optimering
  • Konverteringsoptimering

Onlinemarknadsföring:

  • Innehållsmarknadsföring/ content marketing
  • SMO (Exponering i sociala medier)
  • Sponsring
  • Rabattkampanjer
  • Produktkampanjer
  • Övrig exponering genom ex.vis hemsidor och bloggar
  • SEM / Adwords
  • Annonsering

 

Var ovan nämns då länkbygget? Off-page SEO? Nej, vi har inte missat något. Ser du inte? Det finns ju där redan. De första sex av de åtta punkterna under “onlinemarknadsföring” kan generera viktiga länkar. För off Page-SEO finns idag ingen anledning att gå utanför ramen för det som ryms inom webbaserad marknadsföring. Annat länkbygge genererar väldigt lite för din SEO. Det är genom länkar, som stärker ditt varumärke, publicerade där det finns intresserade besökare inom ditt eget område som ger kraft till din SEO. Ju mer auktoritet sajten har inom sitt eget område, desto bättre.

 

SEO som varumärkesbyggande marknadsföring

Vi tar om det sista, markerat med bold för att du ska titta närmare på vad bra länkbygge egentligen innebär:

Det är genom länkar, som stärker ditt varumärke, publicerade där det finns intresserade besökare inom ditt eget område som ger kraft till din SEO.

Alltså, där det inte finns potentiella besökare för just din nisch och bransch ger i princip aldrig bra värde för din SEO. Undantaget är där det stärker ditt varumärke, som sponsring eller välgörande ändamål. Att ha en organisk helhetssyn i sökoptimeringen innebär alltså att SEO ständigt är med i beräkningen vilken typ av exponering av hemsidan som än sker på internet, samt att när en hemsida sökmotoroptimeras off-page, bygger strategierna på och vävs in i annan onlinemarknadsföring. Detta är också varför vi betonar marknadsföring och branding eller varumärkesbyggnad i allt vårt arbete.

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du lagrande av cookies i din webbläsare. Mer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close