Köpa seo eller sökmotoroptimera själv?

Går det lika bra att göra SEO själv som att använda sig av ett företag eller konsult? Många funderar över hur lätt det egentligen är utföra sökmotoroptimering på egen hand. En del gör det själva och en del skulle vilja ägna mer tid åt sökmotoroptimering. En del upplever det som smått obehagligt att förlora kontrollen genom att låta andra ändra i hemsidan. Andra funderar på hur man egentligen köper SEO-tjänster.

När det gäller att köpa SEO ser vi öppenhet som en av nycklarna. Det måste råda öppenhet mellan köpare och säljare. SEO-företaget skall vara öppen med allt som görs, både på och utanför sidan. Det är vanligt att konsulten först analyserar webbplatsen i detalj och planerar för nödvändiga ändringar och förbättringar för att sedan arbeta med företagets webbmaster, marknadsförare eller den som har ansvar över företagets hemsida.

Det finns dock en hel del personer som menar att man inte alls behöver köpa SEO-tjänster och att man istället lika gärna kan optimera precis lika bra själv. De som hävdar detta, även om de själva har lyckats bra med sina egna hemsidor, har ofta en rätt enkel syn på sökmotoroptimering. Vi skulle kunna jämföra sökmotoroptimering med en rad olika tjänster som ett företag ofta köper. Visst skulle det vara bra om du kunde göra precis allting själv. Om du hade tid och kunskaper skulle du kunna spara enormt mycket pengar på att göra precis allting själv. Somliga chefer i små företag installerar all sin datorutrustning själv, de kanske gör sina egna hemsidor och agerar sin egen webbmaster. Kanske de till och med fixar sina egna trycksaker och sköter all annonseringen själv. Jo visst, man kan göra sin egen logga, utforma egna marknadsföringsstrategier och säljmetoder osv. osv. Så visst skulle man tjäna pengar på att göra precis allting själv.

Men man kan inte vara bäst på allt och ofta behöver företag köpa in tjänster utifrån. Vi kan ta grafisk formgivning som exempel. Visst skulle du kunna lära dig grafiska program och göra allt själv, men logga, utformning av annonser och olika färgval skulle nog se rätt olika ut om du anlitade någon som hade jobbat med design professionellt i många år, en person som kan allt om hur man kan använda former och färger för att sälja in ett visst budskap och dessutom håller reda på vad som är “inne” och vad som är “ute”.

SEO är absolut inte såpass lätt och enkelt som många tror. På ett ytligt plan kan förvisso det vi gör te sig rätt enkelt och grundläggande metoder inom SEO kan te sig tämligen simpla. Men samtidigt innebär sökmotoroptimering mycket mer än “att bara skaffa inlänkar” och en komplett expert inom området kan betydligt mer än bara de enkla grunderna. Sökmotoroptimering innebär inte bara att man måste ha en helhetsförståelse av alla element som SEO faktiskt består av. Man måste dessutom ständigt vara uppdaterad enligt de senaste trenderna inom branschen och angående sociala medier, något som för övrigt ändras snabbt. Man dessutom måste förstå “innehåll” utifrån ett SEOperspektiv och samtidigt vara en god stilist. En “bra” SEOkonsult bör dessutom ha vissa grundläggande kunskaper inom marknadsföring och branding.

Det är naturligtvis även en rad andra saker som ingår i sökmotoroptimering. Men inte heller ett enskilt och viktigt delmoment som off line-optimering, eller “att skaffa inlänkar”, är enkelt. Hur lätt det är att ordna bra “källor” beror helt och hållet på företagets nisch. Hur mycket tid och energi det tar att få off line-optimering att ge bra verkan beror bland annat på konkurrens. Att förstå arbetet i sig består bland annat av en lång rad faktorer som avgör hur, samt hur länkprofilen i sin helhet utformas för att bli optimal. En bra SEOkonsult har mycket erfarenhet, jobbar intuitivt utifrån en helhetssyn som en nybörjare omöjligen kan ha. Han känner dessutom till fallgroparna och vet hur man undviker dom.

Fallgroparna är faktiskt rätt många och det är lätt att göra fel, även fast man kanske tror att man gör rätt. Nybörjare vet exempelvis i regel inte hur de ska fördela nyckelord i titlar och hur de ska skriva metabeskrivningar för att lyfta fram nyckelorden på bästa sätt. Detta kan leda till att sökorden inte får rätt fokus och “nyckelordsspam” kan leda till att sidans viktiga sökord ignoreras av sökmotorerna. Andra problem kan vara att strukturera sidorna rätt och att försöka ta med nyckelord på sidor som inte är relevanta för dessa ord. Andra fel och misstag kan leda till “cloaking“, alltså att google uppfattar det som att man försöker dölja information eller leda besökare att köpa sånt som egentligen inte hör till ingångssidan. Resultatet blir i sådana fall att domänen sjunker snabbare än en sten i Googles resultatsidor(SERP).

Genom att lära dig sökmotoroptimering själv kan du förvisso spara pengar, men var beredd på att det tar tid och att du måste skapa några sidor på ett klokt sätt som du kan arbeta med, experimentera med. Om du är företagare är det inte heller tillrådligt att starta med att experimentera för mycket med ditt eget företags hemsida. Oavsett hur mycket tid du lägger ner på att lära dig tar det dig säkert år innan du kan nå upp till en vanlig SEOkonsults standard.

Har du tid, ork och är villig att göra misstag och sedan lösa dina egna problem, ja visst kan du lära dig en hel del om SEO och sökmotoroptimering på egen hand. Men en bra SEOkonsult kan hjälpa dig att spara pengar, tid och hitta lösningar som du som nybörjare själv inte skulle kunna komma på eftersom du inte har den bredd och erfarenhet som en “riktig” konsult. Men fördelarna med att köpa tjänster utifrån slutar inte här: Dessutom kan en expert på SEO, i synnerhet om kunskaperna kombineras med allmän kunnighet om onlinemarknadsföring och sociala medier, hjälpa dig att tjäna pengar på sätt som jag starkt tvivlar på att du som nybörjare själv skulle kunna komma på.

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du lagrande av cookies i din webbläsare. Mer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close