0705-986986 info@seosphinx.se

seo-loggo-ny16Innehållsmarknadsföring eller artikelmarknadsföring, finns det egentligen någon skillnad? En artikel är ju innehåll, content, så är det i själva verket inte samma sak? Men nej, trots de snarlika namnen är det mycket olika strategier det handlar om. En är bra och en är dålig. En är en äldre metod, en är ett nyare namn. Vet du vilken som är det ena eller det andra eller varför det ena inte längre fungerar?

Tyvärr ser vi att inte ens de större företagen inom olika former av onlinemarknadsföring och en del som kallar sig bäst på sökmotoroptimering inte alls förstår skillnaden mellan dessa två. Det är ju kul för oss att vi ibland kan dra stora konkurrenter i näsan och berätta för dom att de inte har koll. En del avråder helt från innehållsmarknadsföring (Content marketing) och andra tycker fortfarande att artikelmarknadsföring är en bra idé.

Publicering utan intresse av marknadsföring

Så vad är då skillnaden mellan innehållsmarknadsföring och artikelmarknadsföring? Kort summerat handlar artikelmarknadsföring, eller article submission, egentligen inte alls om marknadsföring i traditionell mening. Den vanliga svenska översättningen med kombinationen artiklar+marknadsföring är inte heller någon bra översättning. Egentligen är artikelpublicering den mer korrekta översättningen,  eftersom det handlar om masspublicering utan egentligt marknadsföringssyfte. Syftet med publiceringen är alltså vare sig att marknadsföra ett innehåll eller den länkande sidan. Syftet är helt för länkning, att skapa länkar till en hemsida från relaterat innehåll. Tidigare när PR (Page Rank) var en viktig del av SEO-arbetet fokuserade experterna på att publicera texter i artikelgallerier med så hög PR som möjligt. Men det handlar alltså om masspublicering, publicering av artiklar, med samma eller i olika grad varierat innehåll. Artiklarna publiceras i speciella artikelgallerier, hemsidor som är gjorda enbart för detta, för att samla artiklar i SEO-syfte. Flera av de största engelskspråkiga sajterna har av förklarliga skäl stängt ner, exempelvis Go Articles. Men samtidigt dyker ständigt nya artikelkataloger upp, även svenska. (lista hittar du här)

Innehållsmarknadsföring, eller content marketing, är istället just marknadsföring. Man marknadsför en hemsida, som en blogg, företag eller organisation genom en artikel, inlägg i sociala medier, osv. Det är innehållet som är de viktiga och syftet är att skapa innehåll som delas av andra och genererar trafik. Främst är det i sociala medier som Facebook där den här marknadsföringen sker, men innehållet kan delas på andra plattformar.

En stor skillnad är att som marknadsföring kan content marketing användas helt åtskilt från SEO. För just sökmotoroptimering har dock den med den här typen av innehållsstrategier många fördelar som att skapa inlänkar med relaterat innehåll, främst genom att publicera innehållet som artiklar på relaterade hemsidor som i sin tur kan dela innehållet flitigt. Innehållsmarknadsföring kan alltså också vara menat som linkbait, material skapat för att delas och ge länkar från den som delar. Idag fokuserar SEO experter ofta mer på innehållsmarknadsföring än på länkbeten i traditionell mening eftersom likes och delningar i sociala medier har blivit allt viktigare inom sökmotoroptimeringen.

Bra innehållsmarknadsföring är en modern strategi som kan användas som en traditionell marknadsföringsteknik eller som SMO (Social Media Optimization) i samband med SEO eller inte. Det finns alltså olika fokus och inrikting inom content marketing. Artikelpublicering däremot, som tyvärr många sökmotoroptimerare fortsätter med än idag, bör man istället helt och hållet undvika. Varför artikelpublicering är en dålig idé och enbart slöseri med din tid kan du läsa mer om i nästa artikel. (Kommer snart)

TIPS: läs även om SEO vs ADWORDS

Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du lagrande av cookies i din webbläsare. Mer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close