0705-986986 info@seosphinx.se

Om man skall förstå vad som pågår inom sökmotoroptimering måste man veta vad som är Googles fokus och hur deras sökmotoralgoritmer utvecklas. Google är ju faktiskt den ledande sökmotorn och Googles egen utveckling med sin egen sökmotor påverkar hela SEO-världen och styr riktningen till och med för de ledande SEO-företagen. De företag som förstår utvecklingen och snabbast lyckas anpassa sig till den är de som leder SEO-fronten.

De senaste åren har Googles arbete med sin sökmotor fokuserat starkt på bekämpning av webbspam och kvalitetssäkring av sökningar. Det första steget togs i februari 2011. Programmet för att förbättra Googles sökalgoritmer fick det symboliska namnet ”Panda”.

För att förstå Googles panda måste man veta att algoritmerna bygger på att simulera användarupplevelsen, eller snarare ”sökupplevelsen”. Huvuddelen av Googles arbete med pandan bygger på undersökningar där personer, alltså riktiga användare, ”betygsatte” tusentals sidor. Man betygsatte främst hur väl sidorna stämde överens med sökorden och intentionen bakom sökningen.

En kort tid innan Google lanserade penguin, alltså pingvinen, hade Matt Cutts redan talat om att Google kommer att ge sig på vad de kallar ”överoptimering”. Sidor som arbetar för mycket med optimering skulle alltså kunna bli bestraffade. Bara ett par veckor efter utspelet, i april 2012, kom programmet som man kallade ”Penguin”, eller pingvinen. Först uppdaterades pandan den 19:e april med version 3,5 och sedan den 24:e lanserades Penguin. Därefter, den 27:e april, uppdaterades pandan ytterligare en gång.

Om pandan skall kvalitetssäkra sökningens innehåll innebär pingvinen att man skulle ”tona ner” den tekniska optimeringen och istället ge innehållet och användarupplevelse större vikt. Exakt vad google menar med ”överoptimering” är det nog ingen som riktigt vet förutom Googles egen webbspambekämpande stab.

Under april 2012 sjönk och steg många hemsidor i googles resultatsidor utan att optimeringsexperterna kunde påverka vad som hände. Pingvinen var det som orsakade uppståndelse i SEO-världen, men vilka förändringar som orsakades av pingvinen och vad som egentligen orsakades av pandan är inte helt klart. Vad vi vet är att Googles fokus har ändrats de senaste åren och att Google för ett hårt krig mot allt som luktar ”webbspam” och ”onaturlig länkning”.

Under 2011 och 2012 har alltså Googles arbete med sin sökmotor inneburit många förändringar för webbmasters och sökmotoroptimerare. Vad innebär då detta för arbetet med hemsidor i fråga om synbarhet? Förutom att kunna skapa bra, unikt innehåll krävs först och främst krävs mer kunskap om SEO än tidigare och förmågan att följa med i utvecklingen. För lite kunskap och experimentlusta kan skada din sajt mer än någonsin tidigare. Idag handlar kvalitetsbegreppet inom sökmotoroptimering inte bara om själva innehållet, utan även om off-page metoder och länkstrategier. Samtidigt belönas arbete med fokuserat kvalitetsinnehåll som skapar en bra användarupplevelse. Idag kräver SEO en mer nedtonad hållning och mer tålamod än tidigare och mer fokus på innehåll.

Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du lagrande av cookies i din webbläsare. Mer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close