0705-986986 info@seosphinx.se

SEO bloggaEn företagsblogg kan vara ett alldeles utmärkt redskap för din marknadsföring. En sådan kan hjälpa både din SEO och med din branding. Att företagsblogga kan vara en metod bland flera att bättre kommunicera med kunderna, att få respons på det man gör samtidigt som man kan tydliggöra sitt eget förhållningssätt till det man faktiskt håller på med. Tyvärr är “dagbokstänkandet” ofta alldeles för djupt inrotat och det finns många som tyvärr inte klarar av att ha ett strikt och professionellt förhållningssätt till bloggen.

Här beskrivs åtta vanliga misstag som många företagare gör. Om du själv har eller funderar på att skaffa en företagsblogg, så se till att undvika dessa:

1. Man behandlar företagets blogg som en “vanlig” blogg.

Det finns bloggar och så finns det bloggar. Varken som chef eller som anställd bör man skriva privata saker som inte har med företaget och dess tjänster att göra. Man måste behandla den professionellt. Och man kan inte heller blanda ihop personliga åsikter med det företaget står för. Det som skrivs på bloggen bör dessutom ha samma språk och ton som resten av hemsidan. Det finns tyvärr inget, eller i vilket fall rätt lite, spelutrymme för personliga utsvävningar. Ta vår egen SEO-blogg som exempel.

2. Man integrerar inte bloggen ordentligt med resten av sidan.

Ska man ha en utomstående blogg eller i anslutning till den egna domänen? Jag skulle definitivt säga att du skall ha den på ditt företags egna webbplats. Oavsett vad du väljer måste bloggen vara helt och hållet i stil med din företags sida. Det kan ge ett direkt oprofessionellt intryck om du helt plötsligt har en annan stil, en annan färgskala eller använder ett annan typsnitt.

3. Man använder inte bloggen aktivt i marknadsföringen.

Bloggen ger dig utmärkta möjligheter att kommunicera med dina Facebookfans och Twitterföljare. Du kan presentera nyheter, tävlingar och riktade erbjudanden. Glöm inte att en blogg skall vara en aktiv marknadsföringskanal och inte bara finnas där för sakens skull.

4. Man länkar inte utåt till andra sidor.

Du kanske tror att det är farligt att länka utåt, att göra så att kunderna går till andra sidor. Självfallet skall du inte länka till konkurrenter. Men att länka till högauktorativa källor och kanske till tidningar och andra nyhetskanaler är viktigt för din SEO. Det är också bra att se till att varje länk öppnas i nytt fönster. En eller ett par externa länkingar, samt en eller ett par länkar till egna sidor räcker per inlägg. I det här fallet skulle jag själv inte länka till vissa bloggportaler, men däremot kan en liknande artikel vara av intresse (Vi håller inte med om farhågorna i den länkande artikeln. Följer du våra råd skall en företagsblogg inte vara något farligt, utan tvärtom.).

5. Man bloggar inte tillräckligt frekvent.

Har du en blogg måste du planera tid och energi åt den. Både att hålla igång den och marknadsföra posterna tar tid. Du bör uppdatera den minst ett par gånger i veckan och du bör skriva professionella. Uppdaterar du den inte mer än någon gång per månad eller ännu mera sällan är det lätt att bloggen tappar mer än en av sina funktioner som just blogg.

6. Man öppnar inte upp för kommentarer.

När man framstår som en auktoritet på ett visst område är det ännu viktigare att själv aktivera läsare. Besökare kan undra om de överhuvudtaget får svara på din blogg. Ställ följdfrågor och Uppmuntra dina läsare att svara!

7. Man svarar inte på kommentarer och frågor.

Att svara på varenda kommentar är jätteviktigt. Om dina besökare ser att du svarat på andras kommentarer blir de både mer intresserade att själva skriva och mer intresserade att återkomma till sidan för att läsa vad du svarat. Men det är faktiskt också här du verkligen kan visa kundvård, visa serviceanda och hur du faktiskt kommunicerar med dina kunder. Det här är kan faktiskt vara ett ess i skjortärmen för din egen branding!

8. Man modererar inte kommentarerna ordentligt.

En företagsblogg måste modereras strängare än en vanlig blogg. Du bör vara tydlig med att inte tillåta brand names och sökord som namn. Du bör installera ett spamprogram och samtidigt vara noggrann med att bort eventuella länkar till konkurrenter och oseriösa sidor. Helst skall du inte heller tillåta direktpublicering utan istället själv godkänna alla kommentarer.

Vi hjälper dig gärna med råd om onlinemarknadsföring, branding och hur du vidareutvecklar innehållet på din webbplats. Välkommen att kontakta oss!

Du får gärna kommentera inlägget om du har synpunkter, om det är något du vill komplettera med eller har funderingar över.

Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du lagrande av cookies i din webbläsare. Mer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close