Bilden namn liksom

Bloggen

Läs mer om SEO, sociala medier och onlinemarknadsföring!

Det här är bloggen som går på djupet.

Att skriva för nätet: Allt du behöver veta om Copy Writing för att göra succé på internet!

seo-sphinx-penHur ska man egentligen skriva på nätet? Vad gäller idag och hur har copy på nätet egentligen förändrats? Här nedan kommer du att lära dig allt du behöver veta om hur Copy Writing på internet ser ut idag, vad man bör och inte bör göra. Om du läser noggrant och tar till dig det som står här kan du både undvika onödiga fallgropar, samt få inspiration till att skriva fantastiskt innehåll. För “Content is King”. Det är ett slagord som har hängt med mycket länge och gäller än idag. Bra, fokuserat innehåll är otroligt mer effektivt än alla slags tekniker och trick. Genom denna artikel kommer du att förstå mer om hur Google “tänker” och hur du fokuserar din copy på bästa sätt. Här finns även en del matnyttiga lästips.

Copy Writing och SEO

“SEO text” är egentligen ett sedan rätt länge förlegat begrepp. För sådär fem år sedan gick det fortfarande att manipulera texter, eller att använda vissa “SEO-tekniker” så att de skulle komma upp på Google. När jag själv började med Sökmotoroptimering runt 2008, såg sökresultaten mycket annorlunda ut än idag. Man kunde hitta texter på förstasidorna på sökresultaten som såg ut att bestå slumpmässigt utvalda ord, med nyckelord placerade lite här och där. Naturligtvis var texterna länkade på ett sätt som i dag kallas onaturligt och skulle direkt straffas genom att försvinna bort från sökresultatet.

År 2011 påbörjade Google sin storstädning bland sökresultaten och har sedan dess kommit med nya algoritmer varje år. Samma år lanserades Panda-programmet och därefter har sökmotorn skapat en armé av “djur” som skall hålla ordning på det som visas i sökresultaten. Här kan du läsa om Googles viktigaste ändringar och uppdateringar: Google Algorithm Change History. Idag ser också sökmotoroptimeringsmarknaden rätt annorlunda ut än för bara tre-fyra år sedan. Det går nästan inte att lura sökmotorn längre. Nästan. Eller i princip aldrig. Lyckas man ändå lura Google tillfälligt straffas man ändå direkt. Ett av resultaten av Googles fleråriga jobb för att säkra kvaliteten på sökresultaten är också att många av texterna som finns på förstasidorna håller högre kvalitet än tidigare. Särskilt i bemärkelsen att spamtexter är färre, även om det finns undantag beroende på ämneskategorier och sökfraser. Konsekvensen blir alltså att alla som verkligen vet hur man ska skriva på nätet jobbar hårt för att skriva så bra texter som möjligt. Och alltså är det viktigare än någonsin att skriva bra copy för att kunna hävda sin egen sida på nätet.

Märkligt är det dock att många Content Writers, eller SEO-baserade Copywriters och allehanda så kallade SEO-experter fortfarande inte förstår vad Google letar efter i en text eller hur Google “tänker” genom sina algoritmer. Jag har själv kvar några egna bloggar som har varit framgångsrika inom sina ämnen, exempelvis FilmMedia som legat i träda ett tag på grund av min egen arbetsbelastning och falnande intresse. I sina glansdagar låg bloggen på 100-i-topp-listorna över Sveriges mest lästa bloggar och snittade på uppemot 3000 unika besökare per dag och toppade långt där utöver. Det är inte alls mycket i jämförelse med vad många allmänna bloggar har, men det var ändå den största filmsajten efter moviezine. Fortfarande får jag erbjudanden från konkurrerande SEO-företag och och enskilda sökmotoroptimerare att publicera texter och länka till olika sidor på sätt som helt enkelt inte fungerar idag. Om jag gick med på deras erbjudanden skulle det både innebära att de sidor som jag länkade till skulle riskera att bli straffade, samt att mina egna sidor skulle förlora i rykte. Erbjudanden kan handla om texter som är täta på nyckelord, ibland illa skrivna och länkar till sidor med ämnen som är så långt borta från dessa domäner som man bara kan tänka sig.

Hur bör man då förhålla sig till webbcopy idag?

Det känns redan som det var länge sedan då “nyckelordstäthet” eller Keyword Density var förekommande – ett begrepp som sedan länge är kastat på sophögen av alla som kan något om sökmotoroptimering. Men ändå används ordet frekvent i olika SEO-sammanhang. Det kan dock fortfarande vara användbart när man som så här skriver om hur man inte anpassar texter eller varnar för att tänka för mycket i dessa termer. Tidigare förekom många olika råd, om hur långa texter bör vara, hur långa stycken bör vara, hur man ska använda mellanrubriker osv. Här är en typisk sådan text från 2012, om 19 “knep” för att skriva på nätet. Det är en artikel som har en del intressanta råd, men en del av dom är missförstådda och andra går tvärs emot det som många riktiga experter på nät-copy förhåller sig till idag. Ett bättre tips är en studie från IIS, hur personer läser information på nätet. Även här finns dock en del information som inte alltid gäller och delvis felaktiga råd. Men den ger en bra bild över besökarnas beteenden.

Det finns en del generella råd om content writing som fortfarande är gångbara, men då handlar det om sammanhanget och aldrig handlar det om en speciell teknik att övertyga Google. Det mesta som tidigare räknats som SEO-tekniker och att i första hand skriva för sökmotorerna istället för läsaren är nu mer eller mindre säkra sätt att inte få en text att synas. Nu mer än någonsin är kvaliteten viktig, kvalitet ur läsarens synvinkel. Vem läser din Copy? Vem skall tycka att dina texter är bra?

Bra copy räcker långt – Content is still King.

För sökoptimering är bra innehåll och välskriven Copy fortfarande det viktigaste vid sidan om länkar. Själv värderar jag innehållet som viktigare än allt annat. Varför? Jo, för att online-optimering och att bygga länkar är relativt lätt. Det krävs lite träning, erfarenhet och framförallt länkbygge kan vara mycket tidskrävande. Men det är samtidigt något tekniskt som man kan lära sig. Att skriva riktigt bra Copy kräver en helt annan “skill set”, som språkkänsla, erfarenhet och en mer komplicerad träning. Idag spelar det inte heller någon större roll hur mycket länkar du har om ditt innehåll är kasst. Motsvarar inte just ditt innehåll det som besökarna eller googlarna verkligen söker, det som de faktiskt letar och googlar efter, är dina texter inte värda så mycket. Fantastiskt innehåll är vad som gäller och fortfarande gäller parollen – “Content is King”! Alltså, se till att texten är välskriven och fokuserad på innehållet. Försök att skriva fantastiskt innehåll!

Fokus och syfte.

Oavsett om du är ute efter att få stor spridning på en text eller att genom din blogg få dig själv att framställa dig som auktoritet på området är ditt fokus viktigt. Vet vad du skriver om, flyt inte ut eller försök få med annat som är utanför ditt huvudfokus. Var också medveten om vad du skriver, till vem och varför. Håll fokus. De tre typerna är texter som informerar, säljer, samt texter som uppmanar till handling. Google skiljer mellan dessa tre olika typer av texter och vet mycket väl vilken typ av text som en person söker efter när han eller hon googlar på ett sökord. En av dessa kategorier kommer alltid dominera sökresultatet när du googlar ett ord eller en fras. För din del gäller alltså:

  • Säljande copy: skriv säljande!
  • Informativ copy: skriv informativt!
  • Uppmanande copy: uppmana till handling!

Om du skriver information, se till att det är bra sådan och med ett innehåll som verkligen håller vad titeln lovar. Länka gärna utåt till auktoriteter och experter på samma område. Om du skriver en säljtext, skriv rakt och säljande, inte akademiskt eller filosofiskt. Låt produkten eller tjänsten vara i fokus. Och om du gör en instruktiv text, se till att instruktionerna är det väsentliga. Allt det här kanske låter enkelt och självklart, men fokus är A och O i all sökmotoroptimering.

Fokus på läsare och målgrupp.

Tänk även på vem du skriver för och vilken målgrupp det handlar om. Ämnet och typen av text är en aspekt vi redan avverkat. Men försök sätta dig djupare in i vilken demografi det egentligen handlar om. Skriver du för akademiker? En viss yrkeskategori? Ungdomar eller äldre? Ditt språk bör vara anpassat efter din målgrupp, så undvik att skriva abstrakt och akademiskt om du skriver om mode för att locka tonåringar. Förvisso är det en allmän uppfattning att Google gillar långa texter och att längre texter rankar bättre en korta, men samtidigt är det meningslöst att vara överambitiös om du skriver för en kategori av läsare som inte bryr sig om för mycket information eller vill göra ett snabbt köp. Det finns även skillnader i manligt och kvinnligt språk som man kan använda för en manlig eller kvinnlig målgrupp. När du skriver Copy för nätet, håll ständigt i åtanke att Google alltid är ute efter att ge bästa sökupplevelse för den som letar på Google. De algoritmer som sökmotorn använder letar efter många olika saker för att uppfylla detta. Om din text har svårt att locka läsare eller om dina sidor har svårt att få naturliga länkar, kan detta innebära att den tappar i ranking och förtroende.

Att hålla fokus räcker långt för att sökmotorerna skall förstå vad du egentligen vill säga och vad texten handlar om. Redan genom ditt fokus kan riktigt bra och välskriven copy synas. Men räcker det med “bara” fokus för att skriva fantastiskt innehåll?

Fantastiskt innehåll?

Att skriva fantastiskt innehåll är halvt menat på skämt. Skriv så bra som möjligt, ge läsaren något utöver det vanliga. Och nej, det är inte lätt. Men hur ska då riktigt bra copy se ut? Igen, det beror på vad och vem du skriver för, men generellt sett kan man summera de olika synsätten som fyra olika läger eller fyra olika sätt som bra skribenter brukar förhålla sig till när de skriver sina artiklar och inlägg. En bra artikel eller ett bra blogginlägg kan även tillhöra flera olika kategorier samtidigt.

  • Det som är unikt och tillför något nytt
  • Sånt som alla vill läsa och dela
  • Det som får dig att framstå som expert och auktoritet
  • Det som får människor att återkomma till texten, återvända och läsa den om och om igen.

Det som är unikt och tillför något nytt!

Google vill ha variation och gillar fortfarande det som är unikt och står ut från mängden. Kan du hitta något unikt, skriva från ett oväntat håll eller hitta någon unik aspekt som gör att texten känns annorlunda så kommer du ha bättre chanser att texten hamnar högt i resultatlistorna. En aspekt av det hela är att Google vill ha variation i sökresultaten. Om texter är mycket lika varandra kan en text komma högt på listorna och den andra långt nere. Se därför till att aldrig kopiera vad andra skriver, lägg upp texten på ditt eget sätt och försäkra dig om att alltid hitta en unik infallsvinkel.

Sånt som alla vill läsa och dela!

Kan du hitta den där wow-känslan. Listor, tips, inspirerande citat och världsförbättrande råd tillhör sånt som folk gillar att dela med sig av, gilla på Facebook och kommentera. Studera gärna populära sökfraser, försök hitta bredd, vilka som är populära och som du tycker ser intressanta ut. I den här kategorin finns texter med titlar som “bästa tipsen…”, “smartaste sättet att…”, “topp tio bästa…” och “hur [namn] besegrade sin sjukdom”.

Det som får dig att framstå som expert och auktoritet!

Google gillar auktoriteter. Om du skriver som en expert, ger kloka råd och bra vägledning är chansen större att din läsare vill läsa mer och återkomma. Skriver du för experterna eller tillför något som andra auktoriteter vill läsa är det ännu bättre. Det är även större chans att din sida får synas på olika ställen och länkad från pålitliga hemsidor med gott förtroende hos Google.

Det som får människor att återkomma till texten, återvända och läsa den om och om igen!

Det man kanske först tänker på är innehåll som kunskapsbanker och länklistor, sådant som folk gillar att ha som bokmärke, som de kopierar URL av eftersom de har användning eller behov av att återkomma till. Det kan handla om tips, matrecept eller en länklista till låneinstitutet. Men det kan också handla om helt enkelt riktigt intressanta upplevelser, något med stark känslomässig kvalitet, eller en text som tillför något extra som gör att man vill läsa texten flera gånger, begrunda och fundera.

Summering:

Kortfattat kan vi säga att riktigt bra och fokuserat innehåll är det som Google värdesätter och det som kommer att vinna i längden i kampen om placeringar. Håll ämnet i fokus, försök engagera och intressera läsaren och vinkla texten gärna lite annorlunda än det du hittar på webben. Undvik att kopiera från andra och gör texten så unik som möjligt. Men framförallt, vet själv vad du skriver om och håll ditt fokus. Tänk även på din målgrupp och att texten ska passa den du skriver för.

Tips! Läs även Googles egna riktlinjer för webbansvariga, så förstår du bättre vad de själva anser sig värdesätta. Det kan hjälpa att undvika fallgropar. Samtidigt är texten rätt generell och vi vet att Google inte är öppna med allt de gör. Så läs gärna, men håll distans.

SEO vs Adwords – Vad är bäst?

Ja, vad ska man välja? Eller behöver man överhuvudtaget välja mellan SEO och Googleannonsering? Men ska vi inte försöka reda ut begreppen innan vi svarar? Jo, både SEO och sökmotorannonsering går under taket SEM eller Search Engine Marketing. Sån här annonsering går även under förkortningen PPC eller “Pay Per Click” som också inbegriper affiliate Marketing där man får “betala per klick” som förkortningen lyder. Ibland får förkortningen SEM inte bara beteckna sådan typ av marknadsföring utan istället bli liktydigt med det. Men i själva verket är ju även SEO sökmotormarknadsföring. Hur som helst, vad vi vill åstadkomma är ju helt enkelt att synas bra på nätet. Det viktigaste är resultaten och att man syns bra, metoderna som man använder skall vara vägen att nå dit. Vilka man använder sig av kan variera och valet bör styras av de individuella förutsättningarna.

Trygga positioner eller snabba resultat?

Kanske du ställer dig frågan: Men om jag satsar på SEO, behöver jag överhuvudtaget annonsera? Fördelen med Googleannonser, eller att använda sig av Adwords, är att man genom att betala en slant snabbt kan synas på förstasidan, högst ovanför sökresultaten eller vid sidan av dessa i en sidospalt. Att få resultat genom SEO kan gå snabbt, men ofta tar det tid att få upp positionerna. Behöver du snabb marknadsföring är annonsering genom Adwords en av de absolut snabbaste metoderna. Det är inte lika effektivt, men det går ofta snabbare att få kunder. Hur snabbt och effektivt är dock individuellt, beroende på marknad, bransch, konkurrens med mera.

SEO – trygg och effektiv marknadsföring.

SEO kan som sagt ändå gå snabbt beroende på bransch, konkurrens och individuella förutsättningar. Men man måste se det som en långtidsinvestering. Sökmotoroptimering är något som man ofta får betala under en längre tid, men resultaten ger mycket mer än annonsering. Förvisso är de som söker på nätet idag är mera medvetna om Googleannonser och läser annonserna mer idag än under de första åren med Adwords. Men en person som söker på nätet vill ju att resultaten i sökningen skall stämma så bra som möjligt med det man söker efter. Det här innebär att den som letar efter något ofta sållar bort annonser nästan instinktiv som inte passar exakt med det man är ute efter. Just därför är sökmotoroptimering som ger bra positioner, helst topp tre i resultaten, helt och hållet överlägsen jämfört med all annan typ av sökmotormarknadsföring och en av de mest effektiva marknadsföringsmetoder som finns.

Använd Adwords smart.

En fördel med Adwords är att man kan synas på konkurrenternas positioner. Men en annan är att synas när potentiella kunder söker på konkurrenternas namn. Vi rekommenderar därför att du satsar både på SEO och annonsering. I början kan man satsa mer på annonsering, men senare när sökpositionerna blir bättre och stadigare kan du dra ner på kostnaderna för annonseringen. Då kan du synas där dina konkurrenter ligger höger och ovanför resultaten som inbegriper sökningar på konkurrenternas namn. Men om du använder dig av Adwords är utformningen av annonser mycket viktig, att den slagkraftig och intresseväckande. Ju mindre relevant annonsen är för sökningen, desto viktigare blir slagkraftigheten i utformningen.

Men även riktigt bra Adwordsannonsering kräver tid och omsorg. Man måste ständigt uppdatera, analysera sökordens effektivitet, göra justeringar i budgivning med mera. Även om egentligen ”vem som helst” kan sätta sig in i Adwords och göra annonser är det därför klokt att anlita en expert som ser till att annonseringen är så effektiv som möjligt och att pengarna används på rätt sätt. Du sparar självklart även mycket tid och kan ägna dig åt annat när annonseringen är i tryggt förvar.

SEO vs Adwords: En enkel slutsats

Som all marknadsföring bör man synas ofta och i så många olika sammanhang som möjligt. SEO räcker i regel mer än långt och har en högre grad av auktoritet än annonsering. Men tänk på att alla har olika sökvanor och söker på olika sätt. Annonsering på Google och på andra sökmotorer bör därför vara ett komplement till SEO. Men för att komma till en punkt där detta kan vara ett komplement måste optimeringen av sidan, både on- och off page, också vara så stark att man i första hand kan förlita sig på de egna positionerna i sökresultaten.

Behöver du mera hjälp?

Självklart kan SEO SPHINX hjälpa dig med att konfigurera Adwords, hjälpa dig med inställningarna, lägga upp en rimlig budget, skapa kampanjer och annonser och hålla kampanjerna uppdaterade. Läs mer om Adwords och andra alternativ till annonsering här: http://seosphinx.se/onlinemarknadsforing/ppc-adwords/

Ny hemsida, nya kunder, nya medarbetare, nya tider

Nu har vi uppdaterat vår hemsida. Om du inte har sett den gamla eller inte kommer ihåg hur den ser ut så kan jag säga att den här är mycket annorlunda. Vi har helt enkelt haft för mycket jobb för att ha tid till att bry oss särskilt mycket om vår egen hemsida, vår profilering eller marknadsföring. Nu när vi har etablerat oss i nya lokaler har vårt nästa steg varit att uppdatera vår hemsida. Detta innebär även att vi kommer vara mera aktiva på vår hemsida gällande bloggandet, erbjudanden och mer.

Vi har även utökat våra resurser för att kunna bli bättre på att ta oss an nya kunder. Nu står dörrarna öppna. Precis som alltid brinner vi för det vi jobbar med, för att kunna erbjuda våra kunder lösningar och valuta för det ni ger oss. Därför: Oavsett tjänst eller budget, tveka inte att höra av oss. Vi skall som alltid jobba hårt för att kunna ge er det allra bästa som marknaden kan erbjuda, oavsett vad det gäller!

Botanisera bland fler inlägg här:

Googles panda & pingvin

Om man skall förstå vad som pågår inom sökmotoroptimering måste man veta vad som är Googles fokus och hur deras sökmotoralgoritmer utvecklas. Google är ju faktiskt den ledande sökmotorn och Googles egen utveckling med sin egen sökmotor påverkar hela SEO-världen och styr riktningen till och med för de ledande SEO-företagen. De företag som förstår utvecklingen och snabbast lyckas anpassa sig till den är de som leder SEO-fronten. De senaste åren har Googles arbete med sin sökmotor fokuserat starkt på bekämpning av webbspam och kvalitetssäkring av sökningar. Det första steget togs i februari 2011. Programmet för att förbättra Googles sökalgoritmer fick det symboliska namnet “Panda”. För att förstå Googles panda måste man veta att algoritmerna bygger på att simulera användarupplevelsen, eller snarare “sökupplevelsen”. Huvuddelen av Googles arbete med pandan bygger på undersökningar där personer, alltså riktiga användare, “betygsatte” tusentals sidor. Man betygsatte främst hur väl sidorna stämde överens med sökorden och intentionen bakom sökningen. En kort tid innan Google lanserade penguin, alltså pingvinen, hade Matt Cutts redan talat om att Google kommer att ge sig på vad de kallar “överoptimering”. Sidor som arbetar för mycket med optimering skulle alltså kunna bli bestraffade. Bara ett par veckor efter utspelet, i april 2012, kom programmet som man kallade “Penguin”, eller pingvinen. Först uppdaterades pandan den 19:e april med version 3,5 och sedan den 24:e lanserades Penguin. Därefter, den 27:e april, uppdaterades pandan ytterligare en gång. Om pandan skall kvalitetssäkra sökningens innehåll innebär pingvinen att man skulle “tona ner” den tekniska optimeringen och istället ge innehållet och användarupplevelse större vikt. Exakt vad google menar med “överoptimering” är det nog ingen som riktigt vet förutom... read more

Vinn SEO i 6 månader!

OBS: Tävlingen är över Vinn ett komplett SEO-paket med tjänster inom sökmotoroptimering och internetmarknadsföring i 6 månader till ett värde av 25.000:-!    Vill du ha gratis hjälp med sökmotoroptimering och onlinemarknadsföring? Vi erbjuder tre företag handfast, personlig hjälp med SEO och webbstrategier under 6 månader, hjälp där vi arbetar aktivt för att öka trafiken till webbplatsen och förbättra företagets försäljning. Låter det för bra för att vara sant? Hör och häpna, men det ÄR faktiskt sant. Det finns nämligen inga som helst hakar med vårt erbjudande. Du förpliktar dig inte till att fortsätta som kund eller till något som helst inköp av någon annan tjänst eller vara! Vi kommer till och med ge er verktygen/metoderna så att ni själva kan fortsätta positionsbevakningen och behålla era positioner i sökmotorerna! Detta erbjuder vi som ytterligare bevis på att du inte förpliktar dig till vidare samarbete! Varför gör vi då detta? Svaret är enkelt: Även om vi har mycket god erfarenhet av SEO och onlinemarknadsföring är SEO Sphinx samtidigt ett ungt företag. Vi önskar ett närmare samarbete med tre företag för att bättre kunna utvärdera våra egna tjänster, vårt samarbete med kunden: helt enkelt för att kunna bli bättre! Det enda vi önskar oss i gengäld är att ni skall jobba aktivt tillsammans med oss, med öppenhet om vad ni tycker om oss och vårt arbete. Detta gör vi genom löpande utvärdering av vårt samarbete. Innehåll: Vi erbjuder tre företag ett komplett SEO-paket till ett värde av hela 25.000 kr! Ni erhåller professionella tjänster av erfarna marknadsförare: On Page-översyn/analys On Page-Optimering Utvärdering av användarupplevelsen, samt förslag till förbättring (konverteringsoptimering) Förbättringar och vidareutveckling... read more

Om företagsbloggar: 8 vanliga misstag

En företagsblogg kan vara ett alldeles utmärkt redskap för din marknadsföring. En sådan kan hjälpa både din SEO och med din branding. Att företagsblogga kan vara en metod bland flera att bättre kommunicera med kunderna, att få respons på det man gör samtidigt som man kan tydliggöra sitt eget förhållningssätt till det man faktiskt håller på med. Tyvärr är “dagbokstänkandet” ofta alldeles för djupt inrotat och det finns många som tyvärr inte klarar av att ha ett strikt och professionellt förhållningssätt till bloggen. Här beskrivs åtta vanliga misstag som många företagare gör. Om du själv har eller funderar på att skaffa en företagsblogg, så se till att undvika dessa: 1. Man behandlar företagets blogg som en “vanlig” blogg. Det finns bloggar och så finns det bloggar. Varken som chef eller som anställd bör man skriva privata saker som inte har med företaget och dess tjänster att göra. Man måste behandla den professionellt. Och man kan inte heller blanda ihop personliga åsikter med det företaget står för. Det som skrivs på bloggen bör dessutom ha samma språk och ton som resten av hemsidan. Det finns tyvärr inget, eller i vilket fall rätt lite, spelutrymme för personliga utsvävningar. Ta vår egen SEO-blogg som exempel. 2. Man integrerar inte bloggen ordentligt med resten av sidan. Ska man ha en utomstående blogg eller i anslutning till den egna domänen? Jag skulle definitivt säga att du skall ha den på ditt företags egna webbplats. Oavsett vad du väljer måste bloggen vara helt och hållet i stil med din företags sida. Det kan ge ett direkt oprofessionellt intryck om du helt plötsligt har en annan... read more

Om att sökmotoroptimera med besökaren i åtanke

Det är en konst att sökmotoroptimera. Förvisso förstår inte alla att SEO är mer än att “bara skaffa inlänkar” och många tror att vem som helst kan göra ett bra arbete efter att ha läst lite handböcker. Googles värdering av en hemsida baseras på algoritmer som tar hänsyn till 200 olika aspekter. Det här är vad Google själva säger, men andra hävdar att det i själva verket rör sig om 300 eller mer. Dessutom gör Google, enligt vad de själv säger, 500 ändringar per år i sina algoritmer. Det Google håller på med är ett ständigt testande och utvärderande av sina egna metoder. Det som hävdas ovan bör få dig att förstå att sökmotoroptimering är mer än “bara inlänkar” och att det krävs mer än bara on page-optimering. Det bör även få dig att ana att en bra SEO-expert inte strävar efter fullständig perfektion, utan att man snarare precis som Google också ständigt måste justera och göra små förändringar på en hemsida. SEO är innebär alltså ett fortgående arbeta som aldrig blir riktigt färdigt. Hur skall man då kunna hålla reda på och förstå alla 200 aspekter i Googles algoritmer? Sanningen är att Google avslöjar väldigt lite av hur deras algoritmer fungerar. Det vi vet och ständigt har i åtanke är att Google värderar sidor främst utifrån relevans och besökarens upplevelse. Därför gäller det alltså att sökmotoroptimera med just dessa aspekter i åtanke. Det viktigaste är inte enskilda tekniker eller att göra. Googles robotar eller “spindlar” som förser Googles sökmotor med information bryr sig inte om din hemsida är helt perfekt optimerad eller inte. Du blir varken straffad eller... read more

Köpa seo eller sökmotoroptimera själv?

Går det lika bra att göra SEO själv som att använda sig av ett företag eller konsult? Många funderar över hur lätt det egentligen är utföra sökmotoroptimering på egen hand. En del gör det själva och en del skulle vilja ägna mer tid åt sökmotoroptimering. En del upplever det som smått obehagligt att förlora kontrollen genom att låta andra ändra i hemsidan. Andra funderar på hur man egentligen köper SEO-tjänster. När det gäller att köpa SEO ser vi öppenhet som en av nycklarna. Det måste råda öppenhet mellan köpare och säljare. SEO-företaget skall vara öppen med allt som görs, både på och utanför sidan. Det är vanligt att konsulten först analyserar webbplatsen i detalj och planerar för nödvändiga ändringar och förbättringar för att sedan arbeta med företagets webbmaster, marknadsförare eller den som har ansvar över företagets hemsida. Det finns dock en hel del personer som menar att man inte alls behöver köpa SEO-tjänster och att man istället lika gärna kan optimera precis lika bra själv. De som hävdar detta, även om de själva har lyckats bra med sina egna hemsidor, har ofta en rätt enkel syn på sökmotoroptimering. Vi skulle kunna jämföra sökmotoroptimering med en rad olika tjänster som ett företag ofta köper. Visst skulle det vara bra om du kunde göra precis allting själv. Om du hade tid och kunskaper skulle du kunna spara enormt mycket pengar på att göra precis allting själv. Somliga chefer i små företag installerar all sin datorutrustning själv, de kanske gör sina egna hemsidor och agerar sin egen webbmaster. Kanske de till och med fixar sina egna trycksaker och sköter all annonseringen själv.... read more

Att arbeta med SEO utifrån en organisk helhetssyn

Sökmotorernas metoder att värdera webbsidor och domäner utvecklas ständigt. Därför måste vi fortlöpande omvärdera vårt arbete, både det vi tidigare gjort och våra pågående strategier och metoder. Det här innebär i sin tur att SEO inte har fasta lösningar och exakta metoder. Vi arbetar utifrån vissa grundprinciper, men resten är föränderligt. Nyckeln till att ständigt kunna ge de allra bästa tjänsterna inom sökmotoroptimering bygger delvis på att man alltid följer med i utvecklingen och i trenderna. Men lika viktigt är att ha rätt grundsyn på SEO, just att det något föränderligt och organiskt. Vi kan därför rent praktiskt sett aldrig betrakta en webbsida som helt färdig. Vi måste ständigt omvärdera vårt arbete, både utifrån ett SEO-perspektiv och utifrån allmänna trender inom onlinemarknadsföring och sociala medier. Dessutom utvecklar vi ständigt innehållet på de hemsidor vi arbetar med. Vi betraktar inte heller någon text som optimal. Det finns alltid mer information man kan lägga till, ta bort eller vidareutveckla. Den rent konkreta fördelen av att ständigt vidareutveckla innehållet på en hemsida är att vi lättare hittar söktrender som underlättar exempelvis longtail-strategier. Desto mer innehåll vi bygger ut, desto fler inlänkar kan vi skapa som stärker sidan. Detta i sin tur gör att webbplatsens sidor syns på ännu fler sökord i SERParna och att desto fler personer hittar hemsidan. Och genom att fortlöpande analysera sökningar som gör att besökare hittar hemsidan, får vi återigen nya idéer, som gör att vi kan skapa nytt innehåll med nya sökordsstrategier och exempelvis förbättra longtailstrategier. Det kan innebära information som kanske gör korrigeringar av hemsidans struktur nödvändiga, men vilket i sin tur alltså ger upphov till... read more

SEO 2012

SEO 2012: Vad har hänt under senaste perioden och hur kommer Sökmotoroptimeringen fortsätta att utvecklas? SEO måste ständigt utvecklas i och med att sökmotorerna söker hitta nya sätt och blir bättre på att ranka webbplatser. Vad händer egentligen i SEO-världen under 2012 och hur förändras SEO-konsultens arbete? Det är det som den här artikeln handlar om. Vi kommer att redogöra för allmänna trender inom sökmotoroptimering just nu och peka i riktning för utvecklingen. Det är svårt att med exakthet sia om framtiden men vi har under det senaste året sett att sökmotoroptimeringens fokus håller på att skifta och vi kan vara förvissade om att den kommer att fortsätta göra så. I Sverige ligger en del SEO-företag och Sökmotorkonsulter efter exempelvis USA i vissa avseenden. Men detta beror mycket på allmänna trender inom svenskt företagande. Svenska företag har exempelvis inte lyckats integrera sociala medier i samma utsträckning som vissa andra länder. Kvalitet istället för kvantitet Först och främst är kvalitet och relevans viktigare än någonsin både gällande innehåll och inkommande länkar som är Off Page-optimeringens fokus. Både vad gäller den redaktionella textens och länkprofilens kvalitet, är det i dag betydligt svårare att lura Google genom massiva länkinköp och innehåll som egentligen inte är vad det lovar. Google har ett särskilt kvalitetsprogram med namnet “Panda” och jättepandan som dess symbol. Programmet är till för att bekämpa spam på webben och premiera kvalitativa webbplatser. Pandauppdateringen under 2011 innebar stora förändringar för många enskilda webbplatser och bloggar. Många högrankade sidor föll rankingmässigt och små, till synes nästan obetydliga bloggar höjde både sin PR (Page Rank) och sina SERP (Search Engine Result Page)-placeringar med flera... read more

 

  • Onlinestrategier och planering
  • Sökmotoroptimering / SEO
  • Riktade kampanjer genom annonsering, via sociala medier m.m.
  • SEO Content / Copy writing
  • Sponsrade länkar (PPC/Adwords)
  • Sociala medier & Medier
  • Medie-/webbproduktion (hemsidor, bildhantering, annonsproduktion.)

 

Kvalitetstjänster inom onlinemarknadsföring och omsorgsfull Sökmotoroptimering!

Hos oss hittar du endast skräddarsydda helhetslösningar, kvalitetsoptimering, etisk SEO, och mycket välskriven copy. Vill du synas bättre på webben och på Google slipper du oroa dig över “svarta” metoder som webbspam, länkfarmar och allt annat som kan få din sajt straffad. Du får dessutom snabb, professionell service, slipper dolda kostnader och har full insyn över det vi gör!

NÖJD KUND GARANTI!

KORTA BINDNINGSTIDER!

Vi har ett enormt självförtroende med allt det vi gör. Därför kan vi känna oss helt trygga då vi ger de absolut bästa och mest förmånliga avtalen i branschen.

Ett starkt kvalitetskoncept och samarbete med ömsesidigt förtroende är vår ledstjärna! Vi gör allt för att du ska känna dig trygg i vårt samarbete.

 

Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du lagrande av cookies i din webbläsare. Mer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close