0705-986986 info@seosphinx.se
Bilden namn liksom

Bloggen

Läs mer om SEO, sociala medier och onlinemarknadsföring!

Det här är bloggen som går på djupet.

Google prioriterar kvalité allt mer – uppdaterade sökalgoritmer under juni

Allt tyder på att Google uppdaterade sina sökalgoritmer under mitten av juni. Enligt rapporter från flera olika håll har sajter med bland annat tunt, generiskt innehåll, samt många annonser fått se sina positioner sjunka. Rapporterna talar sitt eget språk – Google fortsätter att prioritera kvalité och straffar brist på kvalité allt mer. Den uppdatering som skedde under juni är alltså en kvalitetsuppdatering.

Exempel på sajter som straffats:

  • En sajt med täta annonser.
  • En Q&A-sajt med svagt och icke relevant innehåll.
  • En sajt med generiskt innehåll, tunt & förmodligen delvis kopierat.
  • En sajt med indexeringsproblem pga fel i filen robots.txt.

Övriga slutsatser:

Vi vet att Google tidigare straffat tät annonsering. Vi har också sett att Google går hårdare nu mot reklam i anslutning till interna länkar, typ “Läs mer” och “Nästa sida”. Vi kan anta att trenden fortsätter och att sökmotorn blir allt bättre på att urskilja försök till att lura besökarna till klick. Sökmotoroptimering blir inte svårare, men som alltid ser vi att det lönar sig att skapa bra, unikt innehåll.

Innehållsmarknadsföring (Content marketing) eller artikelmarknadsföring (article submission)- vad är skillnaden och hur fungerar de?

seo-loggo-ny16Innehållsmarknadsföring eller artikelmarknadsföring, finns det egentligen någon skillnad? En artikel är ju innehåll, content, så är det i själva verket inte samma sak? Men nej, trots de snarlika namnen är det mycket olika strategier det handlar om. En är bra och en är dålig. En är en äldre metod, en är ett nyare namn. Vet du vilken som är det ena eller det andra eller varför det ena inte längre fungerar?

Tyvärr ser vi att inte ens de större företagen inom olika former av onlinemarknadsföring och en del som kallar sig bäst på sökmotoroptimering inte alls förstår skillnaden mellan dessa två. Det är ju kul för oss att vi ibland kan dra stora konkurrenter i näsan och berätta för dom att de inte har koll. En del avråder helt från innehållsmarknadsföring (Content marketing) och andra tycker fortfarande att artikelmarknadsföring är en bra idé.

Publicering utan intresse av marknadsföring

Så vad är då skillnaden mellan innehållsmarknadsföring och artikelmarknadsföring? Kort summerat handlar artikelmarknadsföring, eller article submission, egentligen inte alls om marknadsföring i traditionell mening. Den vanliga svenska översättningen med kombinationen artiklar+marknadsföring är inte heller någon bra översättning. Egentligen är artikelpublicering den mer korrekta översättningen,  eftersom det handlar om masspublicering utan egentligt marknadsföringssyfte. Syftet med publiceringen är alltså vare sig att marknadsföra ett innehåll eller den länkande sidan. Syftet är helt för länkning, att skapa länkar till en hemsida från relaterat innehåll. Tidigare när PR (Page Rank) var en viktig del av SEO-arbetet fokuserade experterna på att publicera texter i artikelgallerier med så hög PR som möjligt. Men det handlar alltså om masspublicering, publicering av artiklar, med samma eller i olika grad varierat innehåll. Artiklarna publiceras i speciella artikelgallerier, hemsidor som är gjorda enbart för detta, för att samla artiklar i SEO-syfte. Flera av de största engelskspråkiga sajterna har av förklarliga skäl stängt ner, exempelvis Go Articles. Men samtidigt dyker ständigt nya artikelkataloger upp, även svenska. (lista hittar du här)

Innehållsmarknadsföring, eller content marketing, är istället just marknadsföring. Man marknadsför en hemsida, som en blogg, företag eller organisation genom en artikel, inlägg i sociala medier, osv. Det är innehållet som är de viktiga och syftet är att skapa innehåll som delas av andra och genererar trafik. Främst är det i sociala medier som Facebook där den här marknadsföringen sker, men innehållet kan delas på andra plattformar.

En stor skillnad är att som marknadsföring kan content marketing användas helt åtskilt från SEO. För just sökmotoroptimering har dock den med den här typen av innehållsstrategier många fördelar som att skapa inlänkar med relaterat innehåll, främst genom att publicera innehållet som artiklar på relaterade hemsidor som i sin tur kan dela innehållet flitigt. Innehållsmarknadsföring kan alltså också vara menat som linkbait, material skapat för att delas och ge länkar från den som delar. Idag fokuserar SEO experter ofta mer på innehållsmarknadsföring än på länkbeten i traditionell mening eftersom likes och delningar i sociala medier har blivit allt viktigare inom sökmotoroptimeringen.

Bra innehållsmarknadsföring är en modern strategi som kan användas som en traditionell marknadsföringsteknik eller som SMO (Social Media Optimization) i samband med SEO eller inte. Det finns alltså olika fokus och inrikting inom content marketing. Artikelpublicering däremot, som tyvärr många sökmotoroptimerare fortsätter med än idag, bör man istället helt och hållet undvika. Varför artikelpublicering är en dålig idé och enbart slöseri med din tid kan du läsa mer om i nästa artikel. (Kommer snart)

TIPS: läs även om SEO vs ADWORDS

Organisk helhetssyn i sökoptimering

Vad betyder det att ha en organisk helhetssyn i SEO? Det här är något som ämnesexperter ibland talar eller skriver om. Men vad innebär att ha en organisk helhetssyn och vad är egentligen vikten av detta?

Sökmotoroptimering är svårare än någonsin tidigare, främst i bemärkelsen att optimeringen kräver mer av den som utför arbetet. Det finns inga genvägar eller snabba tekniker längre. Men allt man gör på den egna hemsidan och varifrån man länkar till den egna hemsidan påverkar hur hemsidan syns i sökresultaten. Vissa SEO-experter talat om vikten av att ha en organisk helhetssyn. Jag skulle vilja ställa frågan – hur skulle man kunna kalla sig expert i ämnet utan att ha denna grundsyn? SEO och myrket av det man gör ifråga om annan marknadsföring på nätet är en komplicerad väv där det ena kan påverka det andra.

 

Bygga inlänkar: en länk i en större kedja

Sökmotoroptimering består av olika delar. Först och främst delar man upp SEO-arbetet i off page-optimering och on page-optimering. Det ena är alltså teknisk SEO på den egna hemsidan. Den andra är det som man gör utanför den egna hemsidan, var den syns och hur den uppfattas i det sammanhang där den syns. Men internet är också mer komplicerad än tidigare. Man använder ju också metoder för att synas på nätet av olika skäl, främst i marknadsföringssyfte och för att generera kunder, som man inte direkt kallar SEO. Men de kan ändå påverka hur hemsidan syns på nätet. Ett arbete med en hemsida och onlinemarknadsföringen av den kan bestå av:

 

Teknisk SEO/ on-page:

  • Teknisk grundoptimering
  • Innehållsoptimering
  • CTR-optimering
  • Konverteringsoptimering

Onlinemarknadsföring:

  • Innehållsmarknadsföring/ content marketing
  • SMO (Exponering i sociala medier)
  • Sponsring
  • Rabattkampanjer
  • Produktkampanjer
  • Övrig exponering genom ex.vis hemsidor och bloggar
  • SEM / Adwords
  • Annonsering

 

Var ovan nämns då länkbygget? Off-page SEO? Nej, vi har inte missat något. Ser du inte? Det finns ju där redan. De första sex av de åtta punkterna under “onlinemarknadsföring” kan generera viktiga länkar. För off Page-SEO finns idag ingen anledning att gå utanför ramen för det som ryms inom webbaserad marknadsföring. Annat länkbygge genererar väldigt lite för din SEO. Det är genom länkar, som stärker ditt varumärke, publicerade där det finns intresserade besökare inom ditt eget område som ger kraft till din SEO. Ju mer auktoritet sajten har inom sitt eget område, desto bättre.

 

SEO som varumärkesbyggande marknadsföring

Vi tar om det sista, markerat med bold för att du ska titta närmare på vad bra länkbygge egentligen innebär:

Det är genom länkar, som stärker ditt varumärke, publicerade där det finns intresserade besökare inom ditt eget område som ger kraft till din SEO.

Alltså, där det inte finns potentiella besökare för just din nisch och bransch ger i princip aldrig bra värde för din SEO. Undantaget är där det stärker ditt varumärke, som sponsring eller välgörande ändamål. Att ha en organisk helhetssyn i sökoptimeringen innebär alltså att SEO ständigt är med i beräkningen vilken typ av exponering av hemsidan som än sker på internet, samt att när en hemsida sökmotoroptimeras off-page, bygger strategierna på och vävs in i annan onlinemarknadsföring. Detta är också varför vi betonar marknadsföring och branding eller varumärkesbyggnad i allt vårt arbete.

Botanisera bland fler inlägg här:

Organisk helhetssyn i sökoptimering

Vad betyder det att ha en organisk helhetssyn i SEO? Det här är något som ämnesexperter ibland talar eller skriver om. Men vad innebär att ha en organisk helhetssyn och vad är egentligen vikten av detta? Sökmotoroptimering är svårare än någonsin tidigare, främst i...

read more

Vill du tjäna pengar på din blogg eller hemsida?

Vi söker ständigt bra bloggar och hemsidor för exponering av våra kunder genom bl.a. sponsring och annonsering. Om du äger en blogg eller sajt och vill tjäna pengar på den så hör av dig till oss: info@seosphinx.se uppge "bloggchansen" i ämnesraden så kommer du med i...

read more

SEO vs Adwords – Vad är bäst?

Ja, vad ska man välja? Eller behöver man överhuvudtaget välja mellan SEO och Googleannonsering? Men ska vi inte försöka reda ut begreppen innan vi svarar? Jo, både SEO och sökmotorannonsering går under taket SEM eller Search Engine Marketing. Sån här annonsering går...

read more

Ny hemsida, nya kunder, nya medarbetare, nya tider

Nu har vi uppdaterat vår hemsida. Om du inte har sett den gamla eller inte kommer ihåg hur den ser ut så kan jag säga att den här är mycket annorlunda. Vi har helt enkelt haft för mycket jobb för att ha tid till att bry oss särskilt mycket om vår egen hemsida, vår...

read more

Marknadsföringskurser i samarbete med IKM

Mediainstitutet IKM har 40 års erfarenhet av kurser och utbildningar. Vi har inlett ett samarbete med företagskurser och kurser inom marknadsföring. Bland kurserna hittar du en hel del spännande inom bland annat SEO, grafisk formgivning, försäljning och management....

read more

Vi fortsätter med att uppdatera våra tjänster

Onlinemarknadsföring och SEO förändras och utvecklas i rasande takt. Men var inte orolig. Vi hjälper dig med att hinna ikapp utvecklingen! Vi fortsätter att utveckla våra tjänster med nya strategier och kombinationer av tillvägagångssätt. Som alltid - Du behöver...

read more

 

  • Onlinestrategier och planering
  • Sökmotoroptimering / SEO
  • Riktade kampanjer genom annonsering, via sociala medier m.m.
  • SEO Content / Copy writing
  • Sponsrade länkar (PPC/Adwords)
  • Sociala medier & Medier
  • Medie-/webbproduktion (hemsidor, bildhantering, annonsproduktion.)

 

Kvalitetstjänster inom onlinemarknadsföring och omsorgsfull Sökmotoroptimering!

Hos oss hittar du endast skräddarsydda helhetslösningar, kvalitetsoptimering, etisk SEO, och mycket välskriven copy. Vill du synas bättre på webben och på Google slipper du oroa dig över “svarta” metoder som webbspam, länkfarmar och allt annat som kan få din sajt straffad. Du får dessutom snabb, professionell service, slipper dolda kostnader och har full insyn över det vi gör!

NÖJD KUND GARANTI!

KORTA BINDNINGSTIDER!

Vi har ett enormt självförtroende med allt det vi gör. Därför kan vi känna oss helt trygga då vi ger de absolut bästa och mest förmånliga avtalen i branschen.

Ett starkt kvalitetskoncept och samarbete med ömsesidigt förtroende är vår ledstjärna! Vi gör allt för att du ska känna dig trygg i vårt samarbete.

 

Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du lagrande av cookies i din webbläsare. Mer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close