0705-986986 info@seosphinx.se
Bilden namn liksom

Bloggen

Läs mer om SEO, sociala medier och onlinemarknadsföring!

Det här är bloggen som går på djupet.

Val av webbhotell är viktigare än du anar

Webbhotell som webbhotell, spelar det egentligen någon roll? Trodde du att alla levererade ungefär lika? Eller att vad du väljer inte spelar så stor roll? Då tar du fel. Ett dåligt eller felaktigt val av webbhotell kan stå dig dyrt. Vår senior SEO expert David genomförde nyligen det största, mest omfattande testet någonsin av svenska webbhotell. Vi fick uppdraget av Website Planet och David fick genomföra det. Projektet innebar en lång tids arbete som innebar kontakter med support, uppladdning av wordpress, installation av hemsidor och dagliga test  angående upptider, hastigheter och responstider och utvärderingar av dessa. Läs det stora testet av svenska webbhotell här

Intervjuare: Hur kan du summera din upplevelse av att genomföra projektet?

David: ”Även om jag jobbat mycket med hemsidor tidigare och hjälpt kunder med webbshoppar och företagssajter så hade jag faktiskt ingen aning om hur viktigt det egentligen är,” menar David. ”Jag visste helt enkelt inte hur dåligt vissa fungerar, hur illa de sköter sina servermiljöer och hur de slarvar med att ge bra support. Om en hemsida ligger nere flera timmar i sträck kan ett företag förlora mycket pengar. För att inte tala om hur pinsamt det måste kännas för ägaren av företaget.”

Men hur ska man då göra för att vara säker på att välja rätt?  Kanske man kan gå efter recensioner?

”Tyvärr är det inte så enkelt,” säger David. ”En del webbhotell har väldigt lukrativa sponsor- och affiliateprogram. Några av de webbhotell som jag upplevt som allra sämst kommer högst upp i olika listor och får en massa bra recensioner. Det får så bra betyg för att andra tjänar pengar på det här.”

Vilka skulle du då själv välja att satsa på?

”I nuläget finns det bara tre webbhotell som jag skulle kunna rekommendera med gott samvete. Det är webbhotellet Oderland om du vill ha både topprestanda och toppsupport, Webbhotellet Mebo om du vill ha topprestanda men vill ha lite billigare hotell och klarar dig utan support som svarar hjälp. Inleed är också bra, men då rekommenderar jag Prime-paketen som drivs med hjälp av LiteSpeed-servers. Oderland kör bara på såna servrar och Mebo levererar väldigt bra ändå, men kommer att gå över till samma typ av servrar inom den närmaste tiden.”

Vad händer då om man väljer ett dåligt webbhotell? 

”Då kan du få en massa strul av inkompetent support och annan personal, du får besökare som vänder och går iväg när de inte orkar vänta på sidor som laggar eller laddar allmänt långsamt. Ingen teknisk optimering hjälper om ditt webbhotell suger.”

Google prioriterar kvalité allt mer – uppdaterade sökalgoritmer under juni

Allt tyder på att Google uppdaterade sina sökalgoritmer under mitten av juni. Enligt rapporter från flera olika håll har sajter med bland annat tunt, generiskt innehåll, samt många annonser fått se sina positioner sjunka. Rapporterna talar sitt eget språk – Google fortsätter att prioritera kvalité och straffar brist på kvalité allt mer. Den uppdatering som skedde under juni är alltså en kvalitetsuppdatering.

Exempel på sajter som straffats:

  • En sajt med täta annonser.
  • En Q&A-sajt med svagt och icke relevant innehåll.
  • En sajt med generiskt innehåll, tunt & förmodligen delvis kopierat.
  • En sajt med indexeringsproblem pga fel i filen robots.txt.

Övriga slutsatser:

Vi vet att Google tidigare straffat tät annonsering. Vi har också sett att Google går hårdare nu mot reklam i anslutning till interna länkar, typ ”Läs mer” och ”Nästa sida”. Vi kan anta att trenden fortsätter och att sökmotorn blir allt bättre på att urskilja försök till att lura besökarna till klick. Sökmotoroptimering blir inte svårare, men som alltid ser vi att det lönar sig att skapa bra, unikt innehåll.

Innehållsmarknadsföring (Content marketing) eller artikelmarknadsföring (article submission)- vad är skillnaden och hur fungerar de?

seo-loggo-ny16Innehållsmarknadsföring eller artikelmarknadsföring, finns det egentligen någon skillnad? En artikel är ju innehåll, content, så är det i själva verket inte samma sak? Men nej, trots de snarlika namnen är det mycket olika strategier det handlar om. En är bra och en är dålig. En är en äldre metod, en är ett nyare namn. Vet du vilken som är det ena eller det andra eller varför det ena inte längre fungerar?

Tyvärr ser vi att inte ens de större företagen inom olika former av onlinemarknadsföring och en del som kallar sig bäst på sökmotoroptimering inte alls förstår skillnaden mellan dessa två. Det är ju kul för oss att vi ibland kan dra stora konkurrenter i näsan och berätta för dom att de inte har koll. En del avråder helt från innehållsmarknadsföring (Content marketing) och andra tycker fortfarande att artikelmarknadsföring är en bra idé.

Publicering utan intresse av marknadsföring

Så vad är då skillnaden mellan innehållsmarknadsföring och artikelmarknadsföring? Kort summerat handlar artikelmarknadsföring, eller article submission, egentligen inte alls om marknadsföring i traditionell mening. Den vanliga svenska översättningen med kombinationen artiklar+marknadsföring är inte heller någon bra översättning. Egentligen är artikelpublicering den mer korrekta översättningen,  eftersom det handlar om masspublicering utan egentligt marknadsföringssyfte. Syftet med publiceringen är alltså vare sig att marknadsföra ett innehåll eller den länkande sidan. Syftet är helt för länkning, att skapa länkar till en hemsida från relaterat innehåll. Tidigare när PR (Page Rank) var en viktig del av SEO-arbetet fokuserade experterna på att publicera texter i artikelgallerier med så hög PR som möjligt. Men det handlar alltså om masspublicering, publicering av artiklar, med samma eller i olika grad varierat innehåll. Artiklarna publiceras i speciella artikelgallerier, hemsidor som är gjorda enbart för detta, för att samla artiklar i SEO-syfte. Flera av de största engelskspråkiga sajterna har av förklarliga skäl stängt ner, exempelvis Go Articles. Men samtidigt dyker ständigt nya artikelkataloger upp, även svenska. (lista hittar du här)

Innehållsmarknadsföring, eller content marketing, är istället just marknadsföring. Man marknadsför en hemsida, som en blogg, företag eller organisation genom en artikel, inlägg i sociala medier, osv. Det är innehållet som är de viktiga och syftet är att skapa innehåll som delas av andra och genererar trafik. Främst är det i sociala medier som Facebook där den här marknadsföringen sker, men innehållet kan delas på andra plattformar.

En stor skillnad är att som marknadsföring kan content marketing användas helt åtskilt från SEO. För just sökmotoroptimering har dock den med den här typen av innehållsstrategier många fördelar som att skapa inlänkar med relaterat innehåll, främst genom att publicera innehållet som artiklar på relaterade hemsidor som i sin tur kan dela innehållet flitigt. Innehållsmarknadsföring kan alltså också vara menat som linkbait, material skapat för att delas och ge länkar från den som delar. Idag fokuserar SEO experter ofta mer på innehållsmarknadsföring än på länkbeten i traditionell mening eftersom likes och delningar i sociala medier har blivit allt viktigare inom sökmotoroptimeringen.

Bra innehållsmarknadsföring är en modern strategi som kan användas som en traditionell marknadsföringsteknik eller som SMO (Social Media Optimization) i samband med SEO eller inte. Det finns alltså olika fokus och inrikting inom content marketing. Artikelpublicering däremot, som tyvärr många sökmotoroptimerare fortsätter med än idag, bör man istället helt och hållet undvika. Varför artikelpublicering är en dålig idé och enbart slöseri med din tid kan du läsa mer om i nästa artikel. (Kommer snart)

TIPS: läs även om SEO vs ADWORDS

Organisk helhetssyn i sökoptimering

Vad betyder det att ha en organisk helhetssyn i SEO? Det här är något som ämnesexperter ibland talar eller skriver om. Men vad innebär att ha en organisk helhetssyn och vad är egentligen vikten av detta?

Sökmotoroptimering är svårare än någonsin tidigare, främst i bemärkelsen att optimeringen kräver mer av den som utför arbetet. Det finns inga genvägar eller snabba tekniker längre. Men allt man gör på den egna hemsidan och varifrån man länkar till den egna hemsidan påverkar hur hemsidan syns i sökresultaten. Vissa SEO-experter talat om vikten av att ha en organisk helhetssyn. Jag skulle vilja ställa frågan – hur skulle man kunna kalla sig expert i ämnet utan att ha denna grundsyn? SEO och myrket av det man gör ifråga om annan marknadsföring på nätet är en komplicerad väv där det ena kan påverka det andra.

 

Bygga inlänkar: en länk i en större kedja

Sökmotoroptimering består av olika delar. Först och främst delar man upp SEO-arbetet i off page-optimering och on page-optimering. Det ena är alltså teknisk SEO på den egna hemsidan. Den andra är det som man gör utanför den egna hemsidan, var den syns och hur den uppfattas i det sammanhang där den syns. Men internet är också mer komplicerad än tidigare. Man använder ju också metoder för att synas på nätet av olika skäl, främst i marknadsföringssyfte och för att generera kunder, som man inte direkt kallar SEO. Men de kan ändå påverka hur hemsidan syns på nätet. Ett arbete med en hemsida och onlinemarknadsföringen av den kan bestå av:

 

Teknisk SEO/ on-page:

  • Teknisk grundoptimering
  • Innehållsoptimering
  • CTR-optimering
  • Konverteringsoptimering

Onlinemarknadsföring:

  • Innehållsmarknadsföring/ content marketing
  • SMO (Exponering i sociala medier)
  • Sponsring
  • Rabattkampanjer
  • Produktkampanjer
  • Övrig exponering genom ex.vis hemsidor och bloggar
  • SEM / Adwords
  • Annonsering

 

Var ovan nämns då länkbygget? Off-page SEO? Nej, vi har inte missat något. Ser du inte? Det finns ju där redan. De första sex av de åtta punkterna under ”onlinemarknadsföring” kan generera viktiga länkar. För off Page-SEO finns idag ingen anledning att gå utanför ramen för det som ryms inom webbaserad marknadsföring. Annat länkbygge genererar väldigt lite för din SEO. Det är genom länkar, som stärker ditt varumärke, publicerade där det finns intresserade besökare inom ditt eget område som ger kraft till din SEO. Ju mer auktoritet sajten har inom sitt eget område, desto bättre.

 

SEO som varumärkesbyggande marknadsföring

Vi tar om det sista, markerat med bold för att du ska titta närmare på vad bra länkbygge egentligen innebär:

Det är genom länkar, som stärker ditt varumärke, publicerade där det finns intresserade besökare inom ditt eget område som ger kraft till din SEO.

Alltså, där det inte finns potentiella besökare för just din nisch och bransch ger i princip aldrig bra värde för din SEO. Undantaget är där det stärker ditt varumärke, som sponsring eller välgörande ändamål. Att ha en organisk helhetssyn i sökoptimeringen innebär alltså att SEO ständigt är med i beräkningen vilken typ av exponering av hemsidan som än sker på internet, samt att när en hemsida sökmotoroptimeras off-page, bygger strategierna på och vävs in i annan onlinemarknadsföring. Detta är också varför vi betonar marknadsföring och branding eller varumärkesbyggnad i allt vårt arbete.

Vill du tjäna pengar på din blogg eller hemsida?

Vi söker ständigt bra bloggar och hemsidor för exponering av våra kunder genom bl.a. sponsring och annonsering. Om du äger en blogg eller sajt och vill tjäna pengar på den så hör av dig till oss: info@seosphinx.se uppge ”bloggchansen” i ämnesraden så kommer du med i våra utskick. Berätta kortfattat om bloggen/hemsidan på ett par rader och ge gärna lite statistik över hur många unika besökare den har per dag/vecka. För oss är dock innehåll och kvalitet ofta viktigare än besökarantalet.

Att skriva för nätet: Allt du behöver veta om Copy Writing för att göra succé på internet!

seo-sphinx-penHur ska man egentligen skriva på nätet? Vad gäller idag och hur har copy på nätet egentligen förändrats? Här nedan kommer du att lära dig allt du behöver veta om hur Copy Writing på internet ser ut idag, vad man bör och inte bör göra. Om du läser noggrant och tar till dig det som står här kan du både undvika onödiga fallgropar, samt få inspiration till att skriva fantastiskt innehåll. För ”Content is King”. Det är ett slagord som har hängt med mycket länge och gäller än idag. Bra, fokuserat innehåll är otroligt mer effektivt än alla slags tekniker och trick. Genom denna artikel kommer du att förstå mer om hur Google ”tänker” och hur du fokuserar din copy på bästa sätt. Här finns även en del matnyttiga lästips.

Copy Writing och SEO

”SEO text” är egentligen ett sedan rätt länge förlegat begrepp. För sådär fem år sedan gick det fortfarande att manipulera texter, eller att använda vissa ”SEO-tekniker” så att de skulle komma upp på Google. När jag själv började med Sökmotoroptimering runt 2008, såg sökresultaten mycket annorlunda ut än idag. Man kunde hitta texter på förstasidorna på sökresultaten som såg ut att bestå slumpmässigt utvalda ord, med nyckelord placerade lite här och där. Naturligtvis var texterna länkade på ett sätt som i dag kallas onaturligt och skulle direkt straffas genom att försvinna bort från sökresultatet.

År 2011 påbörjade Google sin storstädning bland sökresultaten och har sedan dess kommit med nya algoritmer varje år. Samma år lanserades Panda-programmet och därefter har sökmotorn skapat en armé av ”djur” som skall hålla ordning på det som visas i sökresultaten. Här kan du läsa om Googles viktigaste ändringar och uppdateringar: Google Algorithm Change History. Idag ser också sökmotoroptimeringsmarknaden rätt annorlunda ut än för bara tre-fyra år sedan. Det går nästan inte att lura sökmotorn längre. Nästan. Eller i princip aldrig. Lyckas man ändå lura Google tillfälligt straffas man ändå direkt. Ett av resultaten av Googles fleråriga jobb för att säkra kvaliteten på sökresultaten är också att många av texterna som finns på förstasidorna håller högre kvalitet än tidigare. Särskilt i bemärkelsen att spamtexter är färre, även om det finns undantag beroende på ämneskategorier och sökfraser. Konsekvensen blir alltså att alla som verkligen vet hur man ska skriva på nätet jobbar hårt för att skriva så bra texter som möjligt. Och alltså är det viktigare än någonsin att skriva bra copy för att kunna hävda sin egen sida på nätet.

Märkligt är det dock att många Content Writers, eller SEO-baserade Copywriters och allehanda så kallade SEO-experter fortfarande inte förstår vad Google letar efter i en text eller hur Google ”tänker” genom sina algoritmer. Jag har själv kvar några egna bloggar som har varit framgångsrika inom sina ämnen, exempelvis FilmMedia som legat i träda ett tag på grund av min egen arbetsbelastning och falnande intresse. I sina glansdagar låg bloggen på 100-i-topp-listorna över Sveriges mest lästa bloggar och snittade på uppemot 3000 unika besökare per dag och toppade långt där utöver. Det är inte alls mycket i jämförelse med vad många allmänna bloggar har, men det var ändå den största filmsajten efter moviezine. Fortfarande får jag erbjudanden från konkurrerande SEO-företag och och enskilda sökmotoroptimerare att publicera texter och länka till olika sidor på sätt som helt enkelt inte fungerar idag. Om jag gick med på deras erbjudanden skulle det både innebära att de sidor som jag länkade till skulle riskera att bli straffade, samt att mina egna sidor skulle förlora i rykte. Erbjudanden kan handla om texter som är täta på nyckelord, ibland illa skrivna och länkar till sidor med ämnen som är så långt borta från dessa domäner som man bara kan tänka sig.

Hur bör man då förhålla sig till webbcopy idag?

Det känns redan som det var länge sedan då ”nyckelordstäthet” eller Keyword Density var förekommande – ett begrepp som sedan länge är kastat på sophögen av alla som kan något om sökmotoroptimering. Men ändå används ordet frekvent i olika SEO-sammanhang. Det kan dock fortfarande vara användbart när man som så här skriver om hur man inte anpassar texter eller varnar för att tänka för mycket i dessa termer. Tidigare förekom många olika råd, om hur långa texter bör vara, hur långa stycken bör vara, hur man ska använda mellanrubriker osv. Här är en typisk sådan text från 2012, om 19 ”knep” för att skriva på nätet. Det är en artikel som har en del intressanta råd, men en del av dom är missförstådda och andra går tvärs emot det som många riktiga experter på nät-copy förhåller sig till idag. Ett bättre tips är en studie från IIS, hur personer läser information på nätet. Även här finns dock en del information som inte alltid gäller och delvis felaktiga råd. Men den ger en bra bild över besökarnas beteenden.

Det finns en del generella råd om content writing som fortfarande är gångbara, men då handlar det om sammanhanget och aldrig handlar det om en speciell teknik att övertyga Google. Det mesta som tidigare räknats som SEO-tekniker och att i första hand skriva för sökmotorerna istället för läsaren är nu mer eller mindre säkra sätt att inte få en text att synas. Nu mer än någonsin är kvaliteten viktig, kvalitet ur läsarens synvinkel. Vem läser din Copy? Vem skall tycka att dina texter är bra?

Bra copy räcker långt – Content is still King.

För sökoptimering är bra innehåll och välskriven Copy fortfarande det viktigaste vid sidan om länkar. Själv värderar jag innehållet som viktigare än allt annat. Varför? Jo, för att online-optimering och att bygga länkar är relativt lätt. Det krävs lite träning, erfarenhet och framförallt länkbygge kan vara mycket tidskrävande. Men det är samtidigt något tekniskt som man kan lära sig. Att skriva riktigt bra Copy kräver en helt annan ”skill set”, som språkkänsla, erfarenhet och en mer komplicerad träning. Idag spelar det inte heller någon större roll hur mycket länkar du har om ditt innehåll är kasst. Motsvarar inte just ditt innehåll det som besökarna eller googlarna verkligen söker, det som de faktiskt letar och googlar efter, är dina texter inte värda så mycket. Fantastiskt innehåll är vad som gäller och fortfarande gäller parollen – ”Content is King”! Alltså, se till att texten är välskriven och fokuserad på innehållet. Försök att skriva fantastiskt innehåll!

Fokus och syfte.

Oavsett om du är ute efter att få stor spridning på en text eller att genom din blogg få dig själv att framställa dig som auktoritet på området är ditt fokus viktigt. Vet vad du skriver om, flyt inte ut eller försök få med annat som är utanför ditt huvudfokus. Var också medveten om vad du skriver, till vem och varför. Håll fokus. De tre typerna är texter som informerar, säljer, samt texter som uppmanar till handling. Google skiljer mellan dessa tre olika typer av texter och vet mycket väl vilken typ av text som en person söker efter när han eller hon googlar på ett sökord. En av dessa kategorier kommer alltid dominera sökresultatet när du googlar ett ord eller en fras. För din del gäller alltså:

  • Säljande copy: skriv säljande!
  • Informativ copy: skriv informativt!
  • Uppmanande copy: uppmana till handling!

Om du skriver information, se till att det är bra sådan och med ett innehåll som verkligen håller vad titeln lovar. Länka gärna utåt till auktoriteter och experter på samma område. Om du skriver en säljtext, skriv rakt och säljande, inte akademiskt eller filosofiskt. Låt produkten eller tjänsten vara i fokus. Och om du gör en instruktiv text, se till att instruktionerna är det väsentliga. Allt det här kanske låter enkelt och självklart, men fokus är A och O i all sökmotoroptimering.

Fokus på läsare och målgrupp.

Tänk även på vem du skriver för och vilken målgrupp det handlar om. Ämnet och typen av text är en aspekt vi redan avverkat. Men försök sätta dig djupare in i vilken demografi det egentligen handlar om. Skriver du för akademiker? En viss yrkeskategori? Ungdomar eller äldre? Ditt språk bör vara anpassat efter din målgrupp, så undvik att skriva abstrakt och akademiskt om du skriver om mode för att locka tonåringar. Förvisso är det en allmän uppfattning att Google gillar långa texter och att längre texter rankar bättre en korta, men samtidigt är det meningslöst att vara överambitiös om du skriver för en kategori av läsare som inte bryr sig om för mycket information eller vill göra ett snabbt köp. Det finns även skillnader i manligt och kvinnligt språk som man kan använda för en manlig eller kvinnlig målgrupp. När du skriver Copy för nätet, håll ständigt i åtanke att Google alltid är ute efter att ge bästa sökupplevelse för den som letar på Google. De algoritmer som sökmotorn använder letar efter många olika saker för att uppfylla detta. Om din text har svårt att locka läsare eller om dina sidor har svårt att få naturliga länkar, kan detta innebära att den tappar i ranking och förtroende.

Att hålla fokus räcker långt för att sökmotorerna skall förstå vad du egentligen vill säga och vad texten handlar om. Redan genom ditt fokus kan riktigt bra och välskriven copy synas. Men räcker det med ”bara” fokus för att skriva fantastiskt innehåll?

Fantastiskt innehåll?

Att skriva fantastiskt innehåll är halvt menat på skämt. Skriv så bra som möjligt, ge läsaren något utöver det vanliga. Och nej, det är inte lätt. Men hur ska då riktigt bra copy se ut? Igen, det beror på vad och vem du skriver för, men generellt sett kan man summera de olika synsätten som fyra olika läger eller fyra olika sätt som bra skribenter brukar förhålla sig till när de skriver sina artiklar och inlägg. En bra artikel eller ett bra blogginlägg kan även tillhöra flera olika kategorier samtidigt.

  • Det som är unikt och tillför något nytt
  • Sånt som alla vill läsa och dela
  • Det som får dig att framstå som expert och auktoritet
  • Det som får människor att återkomma till texten, återvända och läsa den om och om igen.

Det som är unikt och tillför något nytt!

Google vill ha variation och gillar fortfarande det som är unikt och står ut från mängden. Kan du hitta något unikt, skriva från ett oväntat håll eller hitta någon unik aspekt som gör att texten känns annorlunda så kommer du ha bättre chanser att texten hamnar högt i resultatlistorna. En aspekt av det hela är att Google vill ha variation i sökresultaten. Om texter är mycket lika varandra kan en text komma högt på listorna och den andra långt nere. Se därför till att aldrig kopiera vad andra skriver, lägg upp texten på ditt eget sätt och försäkra dig om att alltid hitta en unik infallsvinkel.

Sånt som alla vill läsa och dela!

Kan du hitta den där wow-känslan. Listor, tips, inspirerande citat och världsförbättrande råd tillhör sånt som folk gillar att dela med sig av, gilla på Facebook och kommentera. Studera gärna populära sökfraser, försök hitta bredd, vilka som är populära och som du tycker ser intressanta ut. I den här kategorin finns texter med titlar som ”bästa tipsen…”, ”smartaste sättet att…”, ”topp tio bästa…” och ”hur [namn] besegrade sin sjukdom”.

Det som får dig att framstå som expert och auktoritet!

Google gillar auktoriteter. Om du skriver som en expert, ger kloka råd och bra vägledning är chansen större att din läsare vill läsa mer och återkomma. Skriver du för experterna eller tillför något som andra auktoriteter vill läsa är det ännu bättre. Det är även större chans att din sida får synas på olika ställen och länkad från pålitliga hemsidor med gott förtroende hos Google.

Det som får människor att återkomma till texten, återvända och läsa den om och om igen!

Det man kanske först tänker på är innehåll som kunskapsbanker och länklistor, sådant som folk gillar att ha som bokmärke, som de kopierar URL av eftersom de har användning eller behov av att återkomma till. Det kan handla om tips, matrecept eller en länklista till låneinstitutet. Men det kan också handla om helt enkelt riktigt intressanta upplevelser, något med stark känslomässig kvalitet, eller en text som tillför något extra som gör att man vill läsa texten flera gånger, begrunda och fundera.

Summering:

Kortfattat kan vi säga att riktigt bra och fokuserat innehåll är det som Google värdesätter och det som kommer att vinna i längden i kampen om placeringar. Håll ämnet i fokus, försök engagera och intressera läsaren och vinkla texten gärna lite annorlunda än det du hittar på webben. Undvik att kopiera från andra och gör texten så unik som möjligt. Men framförallt, vet själv vad du skriver om och håll ditt fokus. Tänk även på din målgrupp och att texten ska passa den du skriver för.

Tips! Läs även Googles egna riktlinjer för webbansvariga, så förstår du bättre vad de själva anser sig värdesätta. Det kan hjälpa att undvika fallgropar. Samtidigt är texten rätt generell och vi vet att Google inte är öppna med allt de gör. Så läs gärna, men håll distans.

SEO vs Adwords – Vad är bäst?

Ja, vad ska man välja? Eller behöver man överhuvudtaget välja mellan SEO och Googleannonsering? Men ska vi inte försöka reda ut begreppen innan vi svarar? Jo, både SEO och sökmotorannonsering går under taket SEM eller Search Engine Marketing. Sån här annonsering går även under förkortningen PPC eller ”Pay Per Click” som också inbegriper affiliate Marketing där man får ”betala per klick” som förkortningen lyder. Ibland får förkortningen SEM inte bara beteckna sådan typ av marknadsföring utan istället bli liktydigt med det. Men i själva verket är ju även SEO sökmotormarknadsföring. Hur som helst, vad vi vill åstadkomma är ju helt enkelt att synas bra på nätet. Det viktigaste är resultaten och att man syns bra, metoderna som man använder skall vara vägen att nå dit. Vilka man använder sig av kan variera och valet bör styras av de individuella förutsättningarna.

Trygga positioner eller snabba resultat?

Kanske du ställer dig frågan: Men om jag satsar på SEO, behöver jag överhuvudtaget annonsera? Fördelen med Googleannonser, eller att använda sig av Adwords, är att man genom att betala en slant snabbt kan synas på förstasidan, högst ovanför sökresultaten eller vid sidan av dessa i en sidospalt. Att få resultat genom SEO kan gå snabbt, men ofta tar det tid att få upp positionerna. Behöver du snabb marknadsföring är annonsering genom Adwords en av de absolut snabbaste metoderna. Det är inte lika effektivt, men det går ofta snabbare att få kunder. Hur snabbt och effektivt är dock individuellt, beroende på marknad, bransch, konkurrens med mera.

SEO – trygg och effektiv marknadsföring.

SEO kan som sagt ändå gå snabbt beroende på bransch, konkurrens och individuella förutsättningar. Men man måste se det som en långtidsinvestering. Sökmotoroptimering är något som man ofta får betala under en längre tid, men resultaten ger mycket mer än annonsering. Förvisso är de som söker på nätet idag är mera medvetna om Googleannonser och läser annonserna mer idag än under de första åren med Adwords. Men en person som söker på nätet vill ju att resultaten i sökningen skall stämma så bra som möjligt med det man söker efter. Det här innebär att den som letar efter något ofta sållar bort annonser nästan instinktiv som inte passar exakt med det man är ute efter. Just därför är sökmotoroptimering som ger bra positioner, helst topp tre i resultaten, helt och hållet överlägsen jämfört med all annan typ av sökmotormarknadsföring och en av de mest effektiva marknadsföringsmetoder som finns.

Använd Adwords smart.

En fördel med Adwords är att man kan synas på konkurrenternas positioner. Men en annan är att synas när potentiella kunder söker på konkurrenternas namn. Vi rekommenderar därför att du satsar både på SEO och annonsering. I början kan man satsa mer på annonsering, men senare när sökpositionerna blir bättre och stadigare kan du dra ner på kostnaderna för annonseringen. Då kan du synas där dina konkurrenter ligger höger och ovanför resultaten som inbegriper sökningar på konkurrenternas namn. Men om du använder dig av Adwords är utformningen av annonser mycket viktig, att den slagkraftig och intresseväckande. Ju mindre relevant annonsen är för sökningen, desto viktigare blir slagkraftigheten i utformningen.

Men även riktigt bra Adwordsannonsering kräver tid och omsorg. Man måste ständigt uppdatera, analysera sökordens effektivitet, göra justeringar i budgivning med mera. Även om egentligen ”vem som helst” kan sätta sig in i Adwords och göra annonser är det därför klokt att anlita en expert som ser till att annonseringen är så effektiv som möjligt och att pengarna används på rätt sätt. Du sparar självklart även mycket tid och kan ägna dig åt annat när annonseringen är i tryggt förvar.

SEO vs Adwords: En enkel slutsats

Som all marknadsföring bör man synas ofta och i så många olika sammanhang som möjligt. SEO räcker i regel mer än långt och har en högre grad av auktoritet än annonsering. Men tänk på att alla har olika sökvanor och söker på olika sätt. Annonsering på Google och på andra sökmotorer bör därför vara ett komplement till SEO. Men för att komma till en punkt där detta kan vara ett komplement måste optimeringen av sidan, både on- och off page, också vara så stark att man i första hand kan förlita sig på de egna positionerna i sökresultaten.

Behöver du mera hjälp?

Självklart kan SEO SPHINX hjälpa dig med att konfigurera Adwords, hjälpa dig med inställningarna, lägga upp en rimlig budget, skapa kampanjer och annonser och hålla kampanjerna uppdaterade. Läs mer om Adwords och andra alternativ till annonsering här: http://seosphinx.se/onlinemarknadsforing/ppc-adwords/

 

  • Onlinestrategier och planering
  • Sökmotoroptimering / SEO
  • Riktade kampanjer genom annonsering, via sociala medier m.m.
  • SEO Content / Copy writing
  • Sponsrade länkar (PPC/Adwords)
  • Sociala medier & Medier
  • Medie-/webbproduktion (hemsidor, bildhantering, annonsproduktion.)

 

Kvalitetstjänster inom onlinemarknadsföring och omsorgsfull Sökmotoroptimering!

Hos oss hittar du endast skräddarsydda helhetslösningar, kvalitetsoptimering, etisk SEO, och mycket välskriven copy. Vill du synas bättre på webben och på Google slipper du oroa dig över “svarta” metoder som webbspam, länkfarmar och allt annat som kan få din sajt straffad. Du får dessutom snabb, professionell service, slipper dolda kostnader och har full insyn över det vi gör!

NÖJD KUND GARANTI!

KORTA BINDNINGSTIDER!

Vi har ett enormt självförtroende med allt det vi gör. Därför kan vi känna oss helt trygga då vi ger de absolut bästa och mest förmånliga avtalen i branschen.

Ett starkt kvalitetskoncept och samarbete med ömsesidigt förtroende är vår ledstjärna! Vi gör allt för att du ska känna dig trygg i vårt samarbete.

 

Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du alla cookies som används här och de lagras i din webbläsare. Mer info

Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du alla cookies som används här och de lagras i din webbläsare.

Close