0705-986986 info@seosphinx.se

seo-sphinx-penHur ska man egentligen skriva på nätet? Vad gäller idag och hur har copy på nätet egentligen förändrats? Här nedan kommer du att lära dig allt du behöver veta om hur Copy Writing på internet ser ut idag, vad man bör och inte bör göra. Om du läser noggrant och tar till dig det som står här kan du både undvika onödiga fallgropar, samt få inspiration till att skriva fantastiskt innehåll. För ”Content is King”. Det är ett slagord som har hängt med mycket länge och gäller än idag. Bra, fokuserat innehåll är otroligt mer effektivt än alla slags tekniker och trick. Genom denna artikel kommer du att förstå mer om hur Google ”tänker” och hur du fokuserar din copy på bästa sätt. Här finns även en del matnyttiga lästips.

Copy Writing och SEO

”SEO text” är egentligen ett sedan rätt länge förlegat begrepp. För sådär fem år sedan gick det fortfarande att manipulera texter, eller att använda vissa ”SEO-tekniker” så att de skulle komma upp på Google. När jag själv började med Sökmotoroptimering runt 2008, såg sökresultaten mycket annorlunda ut än idag. Man kunde hitta texter på förstasidorna på sökresultaten som såg ut att bestå slumpmässigt utvalda ord, med nyckelord placerade lite här och där. Naturligtvis var texterna länkade på ett sätt som i dag kallas onaturligt och skulle direkt straffas genom att försvinna bort från sökresultatet.

År 2011 påbörjade Google sin storstädning bland sökresultaten och har sedan dess kommit med nya algoritmer varje år. Samma år lanserades Panda-programmet och därefter har sökmotorn skapat en armé av ”djur” som skall hålla ordning på det som visas i sökresultaten. Här kan du läsa om Googles viktigaste ändringar och uppdateringar: Google Algorithm Change History. Idag ser också sökmotoroptimeringsmarknaden rätt annorlunda ut än för bara tre-fyra år sedan. Det går nästan inte att lura sökmotorn längre. Nästan. Eller i princip aldrig. Lyckas man ändå lura Google tillfälligt straffas man ändå direkt. Ett av resultaten av Googles fleråriga jobb för att säkra kvaliteten på sökresultaten är också att många av texterna som finns på förstasidorna håller högre kvalitet än tidigare. Särskilt i bemärkelsen att spamtexter är färre, även om det finns undantag beroende på ämneskategorier och sökfraser. Konsekvensen blir alltså att alla som verkligen vet hur man ska skriva på nätet jobbar hårt för att skriva så bra texter som möjligt. Och alltså är det viktigare än någonsin att skriva bra copy för att kunna hävda sin egen sida på nätet.

Märkligt är det dock att många Content Writers, eller SEO-baserade Copywriters och allehanda så kallade SEO-experter fortfarande inte förstår vad Google letar efter i en text eller hur Google ”tänker” genom sina algoritmer. Jag har själv kvar några egna bloggar som har varit framgångsrika inom sina ämnen, exempelvis FilmMedia som legat i träda ett tag på grund av min egen arbetsbelastning och falnande intresse. I sina glansdagar låg bloggen på 100-i-topp-listorna över Sveriges mest lästa bloggar och snittade på uppemot 3000 unika besökare per dag och toppade långt där utöver. Det är inte alls mycket i jämförelse med vad många allmänna bloggar har, men det var ändå den största filmsajten efter moviezine. Fortfarande får jag erbjudanden från konkurrerande SEO-företag och och enskilda sökmotoroptimerare att publicera texter och länka till olika sidor på sätt som helt enkelt inte fungerar idag. Om jag gick med på deras erbjudanden skulle det både innebära att de sidor som jag länkade till skulle riskera att bli straffade, samt att mina egna sidor skulle förlora i rykte. Erbjudanden kan handla om texter som är täta på nyckelord, ibland illa skrivna och länkar till sidor med ämnen som är så långt borta från dessa domäner som man bara kan tänka sig.

Hur bör man då förhålla sig till webbcopy idag?

Det känns redan som det var länge sedan då ”nyckelordstäthet” eller Keyword Density var förekommande – ett begrepp som sedan länge är kastat på sophögen av alla som kan något om sökmotoroptimering. Men ändå används ordet frekvent i olika SEO-sammanhang. Det kan dock fortfarande vara användbart när man som så här skriver om hur man inte anpassar texter eller varnar för att tänka för mycket i dessa termer. Tidigare förekom många olika råd, om hur långa texter bör vara, hur långa stycken bör vara, hur man ska använda mellanrubriker osv. Här är en typisk sådan text från 2012, om 19 ”knep” för att skriva på nätet. Det är en artikel som har en del intressanta råd, men en del av dom är missförstådda och andra går tvärs emot det som många riktiga experter på nät-copy förhåller sig till idag. Ett bättre tips är en studie från IIS, hur personer läser information på nätet. Även här finns dock en del information som inte alltid gäller och delvis felaktiga råd. Men den ger en bra bild över besökarnas beteenden.

Det finns en del generella råd om content writing som fortfarande är gångbara, men då handlar det om sammanhanget och aldrig handlar det om en speciell teknik att övertyga Google. Det mesta som tidigare räknats som SEO-tekniker och att i första hand skriva för sökmotorerna istället för läsaren är nu mer eller mindre säkra sätt att inte få en text att synas. Nu mer än någonsin är kvaliteten viktig, kvalitet ur läsarens synvinkel. Vem läser din Copy? Vem skall tycka att dina texter är bra?

Bra copy räcker långt – Content is still King.

För sökoptimering är bra innehåll och välskriven Copy fortfarande det viktigaste vid sidan om länkar. Själv värderar jag innehållet som viktigare än allt annat. Varför? Jo, för att online-optimering och att bygga länkar är relativt lätt. Det krävs lite träning, erfarenhet och framförallt länkbygge kan vara mycket tidskrävande. Men det är samtidigt något tekniskt som man kan lära sig. Att skriva riktigt bra Copy kräver en helt annan ”skill set”, som språkkänsla, erfarenhet och en mer komplicerad träning. Idag spelar det inte heller någon större roll hur mycket länkar du har om ditt innehåll är kasst. Motsvarar inte just ditt innehåll det som besökarna eller googlarna verkligen söker, det som de faktiskt letar och googlar efter, är dina texter inte värda så mycket. Fantastiskt innehåll är vad som gäller och fortfarande gäller parollen – ”Content is King”! Alltså, se till att texten är välskriven och fokuserad på innehållet. Försök att skriva fantastiskt innehåll!

Fokus och syfte.

Oavsett om du är ute efter att få stor spridning på en text eller att genom din blogg få dig själv att framställa dig som auktoritet på området är ditt fokus viktigt. Vet vad du skriver om, flyt inte ut eller försök få med annat som är utanför ditt huvudfokus. Var också medveten om vad du skriver, till vem och varför. Håll fokus. De tre typerna är texter som informerar, säljer, samt texter som uppmanar till handling. Google skiljer mellan dessa tre olika typer av texter och vet mycket väl vilken typ av text som en person söker efter när han eller hon googlar på ett sökord. En av dessa kategorier kommer alltid dominera sökresultatet när du googlar ett ord eller en fras. För din del gäller alltså:

  • Säljande copy: skriv säljande!
  • Informativ copy: skriv informativt!
  • Uppmanande copy: uppmana till handling!

Om du skriver information, se till att det är bra sådan och med ett innehåll som verkligen håller vad titeln lovar. Länka gärna utåt till auktoriteter och experter på samma område. Om du skriver en säljtext, skriv rakt och säljande, inte akademiskt eller filosofiskt. Låt produkten eller tjänsten vara i fokus. Och om du gör en instruktiv text, se till att instruktionerna är det väsentliga. Allt det här kanske låter enkelt och självklart, men fokus är A och O i all sökmotoroptimering.

Fokus på läsare och målgrupp.

Tänk även på vem du skriver för och vilken målgrupp det handlar om. Ämnet och typen av text är en aspekt vi redan avverkat. Men försök sätta dig djupare in i vilken demografi det egentligen handlar om. Skriver du för akademiker? En viss yrkeskategori? Ungdomar eller äldre? Ditt språk bör vara anpassat efter din målgrupp, så undvik att skriva abstrakt och akademiskt om du skriver om mode för att locka tonåringar. Förvisso är det en allmän uppfattning att Google gillar långa texter och att längre texter rankar bättre en korta, men samtidigt är det meningslöst att vara överambitiös om du skriver för en kategori av läsare som inte bryr sig om för mycket information eller vill göra ett snabbt köp. Det finns även skillnader i manligt och kvinnligt språk som man kan använda för en manlig eller kvinnlig målgrupp. När du skriver Copy för nätet, håll ständigt i åtanke att Google alltid är ute efter att ge bästa sökupplevelse för den som letar på Google. De algoritmer som sökmotorn använder letar efter många olika saker för att uppfylla detta. Om din text har svårt att locka läsare eller om dina sidor har svårt att få naturliga länkar, kan detta innebära att den tappar i ranking och förtroende.

Att hålla fokus räcker långt för att sökmotorerna skall förstå vad du egentligen vill säga och vad texten handlar om. Redan genom ditt fokus kan riktigt bra och välskriven copy synas. Men räcker det med ”bara” fokus för att skriva fantastiskt innehåll?

Fantastiskt innehåll?

Att skriva fantastiskt innehåll är halvt menat på skämt. Skriv så bra som möjligt, ge läsaren något utöver det vanliga. Och nej, det är inte lätt. Men hur ska då riktigt bra copy se ut? Igen, det beror på vad och vem du skriver för, men generellt sett kan man summera de olika synsätten som fyra olika läger eller fyra olika sätt som bra skribenter brukar förhålla sig till när de skriver sina artiklar och inlägg. En bra artikel eller ett bra blogginlägg kan även tillhöra flera olika kategorier samtidigt.

  • Det som är unikt och tillför något nytt
  • Sånt som alla vill läsa och dela
  • Det som får dig att framstå som expert och auktoritet
  • Det som får människor att återkomma till texten, återvända och läsa den om och om igen.

Det som är unikt och tillför något nytt!

Google vill ha variation och gillar fortfarande det som är unikt och står ut från mängden. Kan du hitta något unikt, skriva från ett oväntat håll eller hitta någon unik aspekt som gör att texten känns annorlunda så kommer du ha bättre chanser att texten hamnar högt i resultatlistorna. En aspekt av det hela är att Google vill ha variation i sökresultaten. Om texter är mycket lika varandra kan en text komma högt på listorna och den andra långt nere. Se därför till att aldrig kopiera vad andra skriver, lägg upp texten på ditt eget sätt och försäkra dig om att alltid hitta en unik infallsvinkel.

Sånt som alla vill läsa och dela!

Kan du hitta den där wow-känslan. Listor, tips, inspirerande citat och världsförbättrande råd tillhör sånt som folk gillar att dela med sig av, gilla på Facebook och kommentera. Studera gärna populära sökfraser, försök hitta bredd, vilka som är populära och som du tycker ser intressanta ut. I den här kategorin finns texter med titlar som ”bästa tipsen…”, ”smartaste sättet att…”, ”topp tio bästa…” och ”hur [namn] besegrade sin sjukdom”.

Det som får dig att framstå som expert och auktoritet!

Google gillar auktoriteter. Om du skriver som en expert, ger kloka råd och bra vägledning är chansen större att din läsare vill läsa mer och återkomma. Skriver du för experterna eller tillför något som andra auktoriteter vill läsa är det ännu bättre. Det är även större chans att din sida får synas på olika ställen och länkad från pålitliga hemsidor med gott förtroende hos Google.

Det som får människor att återkomma till texten, återvända och läsa den om och om igen!

Det man kanske först tänker på är innehåll som kunskapsbanker och länklistor, sådant som folk gillar att ha som bokmärke, som de kopierar URL av eftersom de har användning eller behov av att återkomma till. Det kan handla om tips, matrecept eller en länklista till låneinstitutet. Men det kan också handla om helt enkelt riktigt intressanta upplevelser, något med stark känslomässig kvalitet, eller en text som tillför något extra som gör att man vill läsa texten flera gånger, begrunda och fundera.

Summering:

Kortfattat kan vi säga att riktigt bra och fokuserat innehåll är det som Google värdesätter och det som kommer att vinna i längden i kampen om placeringar. Håll ämnet i fokus, försök engagera och intressera läsaren och vinkla texten gärna lite annorlunda än det du hittar på webben. Undvik att kopiera från andra och gör texten så unik som möjligt. Men framförallt, vet själv vad du skriver om och håll ditt fokus. Tänk även på din målgrupp och att texten ska passa den du skriver för.

Tips! Läs även Googles egna riktlinjer för webbansvariga, så förstår du bättre vad de själva anser sig värdesätta. Det kan hjälpa att undvika fallgropar. Samtidigt är texten rätt generell och vi vet att Google inte är öppna med allt de gör. Så läs gärna, men håll distans.

Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du lagrande av cookies i din webbläsare. Mer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close